Integracja systemów transportu miejskiego to główne zadanie nowo powstającego węzła przesiadkowego, który powstanie w alei Solidarności w Toruniu. Znajdujący się w samym centrum miasta węzeł ma pozwolić na lepszą wymianę pasażerów, sprawniejsze przesiadki oraz ma poprawić zaufanie pasażerów do komunikacji miejskiej.
Budowa węzła przesiadkowego w Alei Solidarności to jeden z elementów dużego projektu, który zakłada rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu. Cały projekt składa się z czterech podprojektów. Centrum przesiadkowe będzie pierwszym tego typu obiektem w Toruniu, integrującym dwa różne środki transportu miejskiego. - Analiza obecnych oraz przewidywanych potoków pasażerskich, a także prognozy ruchu wykonywane przez wyspecjalizowane pracownie, wskazały, że optymalnym rozwiązaniem dla rozwoju komunikacji miejskiej w Toruniu jest budowa przesiadkowego węzła autobusowo-tramwajowego w centrum miasta, czyli w Al. Solidarności - tłumaczy kierownik projektu - Wojciech Alfut. - Skomunikowanie w tym miejscu środków transportu publicznego oraz kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej w obszarze centrum, pozwolą na maksymalne usprawnienie obsługi pasażerów. Realizacja zadania realizowanego wpłynie znacząco na podniesienie komfortu korzystania z transportu publicznego i spowoduje, że stanie się on bardziej konkurencyjny - tłumaczy Wojciech Alfut.
Węzeł w Alei Solidarności będzie integrował miejski transport szynowy i autobusowy. Podstawowe korzyści dla przyszłych pasażerów to: możliwość dotarcia do wielu obszarów miasta z jednego punktu, ograniczenie liczby przesiadek oraz bardzo łatwy dostęp do kampusu uniwersyteckiego.
Węzeł będzie składał się z dwóch 75-metrowych platform przystankowych. Platforma będzie przystosowana do obsługi 3 stanowisk autobusowych w każdym kierunku. Ruch autobusowy i tramwajowy będzie odbywał się na wspólnej jezdni tramwajowo-autobusowej. Przewidziano torowisko bezpodsypkowe (szyna w otulinie). W rejonie węzła przesiadkowego zaplanowano instalowanie urządzeń obsługi podróżnych - tablic systemu informacji pasażerskiej (czas rzeczywisty) oraz biletomatów. Platformy będą wyposażone w wiaty, ławki, osłony antybryzgowe oraz m. in. kosze na śmieci. Wszystkie elementy węzła uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.