Warszawscy radni przyznali Zarządowi Dróg Miejskiemu środki na inwestycje w ul. Puławskiej. Oprócz wyczekiwanego buspasa pojawią się drogi rowerowe. Wbrew wcześniejszym planom rozważane jest wytyczenie pasa dla autobusów bez poszerzania jezdni. Zaoszczędzone środki z puli 40 mln zł zarezerwowanej do 2017 r. zostałyby przeznaczone na wprowadzenie „zielonej fali”.
Inwestycjami objęty ma zostać odcinek Puławskiej od ul. Domaniewskiej do granicy miasta. Na realizację dwóch zadań – buspasa i drogi rowerowej – zarezerwowano w latach 2015-2017 ok. 40 mln zł. Koszt inwestycji wydaje się spory, ale jak wyjaśnia ZDM, ma to związek z zakresem tematycznym i obszarowym.
Wydzielony pas dla autobusów pojawić się ma na 8,5-kilometrowym odcinku na południe od al. Wilanowskiej. Natomiast droga rowerowa, zgodnie z koncepcją z 2014 r., pojawi się po obu stronach ulicy na południe od Domaniewskiej. W węźle Wyścigi zostaną wybudowane rampa i pochylnia przy istniejących przejściu podziemnym i kładce. Ponadto na całej długości remont przejść mają chodniki, zostaną też dosadzone drzewa. – W tym roku chcemy zlecić opracowanie dokumentacji projektowej na oba zadania – zapowiada Mikołaj Pieńkoś z Zarządu Dróg Miejskich.
Na realizację inwestycji warszawiacy będą musieli jednak trochę poczekać. – Ze względu na złożoność projektu, opracowanie dokumentacji potrwa od kilku do kilkunastu miesięcy. W związku z tym zasadnicze prace budowlane rozpoczną się pod koniec 2016 r. lub na początku 2017 r. Dopuszczamy możliwość etapowania, jednak na dziś jest za wcześnie, by o tym przesądzać – mówi Pieńkoś. Całość prac mogłaby zakończyć się najwcześniej latem 2017 r.
Wcześniej mówiło się o budowie dodatkowego pasa dla autobusów, bez zmniejszania liczby pasów dla samochodów. Urzędnicy zapowiadają teraz weryfikację planów. – W związku z planowaną równolegle budową Puławskiej-bis (w ostatnich dniach GDDKiA ogłosiła
przetarg na projekt i budowę trasy S7 od węzła Lotnisko do Grójca, trasa powinna powstać do 2019 r.), przeanalizujemy zasadność budowy czwartego pasa ruchu na ul. Puławskiej – informuje Mikołaj Pieńkoś.
Zaoszczędzone środki, w przypadku wytyczenia buspasa w istniejącym przekroju jezdni, zostaną przeznaczone na modernizację sygnalizacji świetlnych i wprowadzenia koordynacji w ciągu Puławskiej, a także Doliny Służewieckiej i al. Sikorskiego. – Dzięki temu możliwe będzie zdalne sterowanie sygnalizacją na całym ciągu i dostosowywanie jej do natężenia ruchu, co pozwoli uzyskać efekt „zielonej fali”, zaś obie arterie mogłyby być włączone do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem – wyjaśnia przedstawiciel ZDM-u.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.