Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku rok temu bardzo optymistycznie podchodził do idei PKM. O tym, jak bardzo zmieniły się nastroje dotyczące integracji budowanej właśnie kolei z gdańską komunikacją miejską świadczy także wypowiedź prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza dla portalu Transport-Publiczny.pl.
– Z pewnością po uruchomieniu PKM, jeżeli w ofercie naszej znajdą się dedykowane linie, których podstawowym celem będzie dojazd do przystanków PKM, to wręcz nawet logika nakazuje, aby w rozkładach jazdy znajdowały się informacje o skomunikowaniach i możliwości opóźnienia wykonania kursów – mówił dla portalu Transport-Publiczny.pl Sebastian Zomkowski w marcu 2014.
Tymczasem na jednej z komisji Rady Miast Gdańska ten sam człowiek rok później powiedział, że widzi coraz mniejsze możliwości integrowania autobusów i tramwajów ZKM Gdańsk z pociągami kursującymi po linii PKM.
– My nawet nie wiemy, czy pociągi będą jeździły od godziny 4 czy od 7 rano. Nie wiemy, czy do Osowej pociąg dojedzie co 15 minut, czy co godzinę. W tej sytuacji nie mamy jak dyskutować o zmianach – powiedział Zomkowski, jednocześnie określając PKM mianem „produktu regionalnego”, a nie elementu transportu miejskiego.
Michał Szymajda, portal Transport-publiczny.pl: Podczas uroczystego otwarcia nowej stacji SKM Gdańsk Śródmieście zapytaliśmy prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza o inny kolejowy problem: o to jak widzi integracje ZTM Gdańsk z pociągami na linii PKM. Ostatnio zastępca szefa gdańskiego ZTM tłumaczył to tym, że do dziś nie zna nawet założeń rozkładu jazdy PKM, dlatego trudno będzie zintegrować mu oba środki transportu. Nie jest to lekko irytujące?
Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska: Jak pan zauważył brak jest rozkładu jazdy PKM, a to podstawowa rzecz do konstruowania jakiejkolwiek oferty i budowania rozkładu przez ZTM i odpowiedniego skomunikowania pociągów z naszymi autobusami i tramwajami. Jest to lekko niepokojące, ponieważ uważam, że tę wiedzę powinniśmy już mieć. Jednocześnie mamy świadomość, że PKM zabierze jakąś część pasażerów ZTM, a więc będziemy mieli straty finansowe na wpływach z biletów. Mimo to wyrażamy wolę współpracy z PKM uznając, że to konieczne dla rozwoju aglomeracji, na razie jednak, bez znajomości podstawowych parametrów ruchu, trudno nam to robić.
Jest szansa na wspólny bilet ZKM i PKM?
Wspólny bilet to bardzo modny i nośny temat, używany często jako słowo wytrych. Ja sądzę, że od wspólnego biletu ważniejsze jest zintegrowanie rozkładów jazdy tak, aby pasażer mógł płynnie przesiadać się z jednego środka transportu do drugiego. Natomiast jakieś rozwiązania technologiczne pod hasłem wspólny bilet są zaplanowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Jaką formę będzie więc miał i gdzie można będzie go skasować?
Chcielibyśmy tymi rozwiązaniami objąć zarówno komunikację miejską poszczególnych miast, a dokładnie Gdańska Gdyni i Wejherowa, Szybką Kolej Miejską i oczywiście PKM. Ten wspólny bilet nie będzie wprowadzany przez jeden zarząd transportu, ponieważ miasta nie są naiwne i nie będą chciały pozbyć się wpływów z biletów, ponieważ to rozłożyłoby finanse publiczne tych miast. Chodzi o wprowadzenie pewnego rozwiązania informatycznego, które pozwoliłoby na szybkie rozliczanie się wzajemne za kasowane bilety.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.