Łódzki Urząd Miasta zdecydowanie zaprzecza pogłoskom o porzuceniu planów modernizacji tramwajowych linii podmiejskich. Informację taką podał "Dziennik Łódzki", powołując się na przebieg obrad jednej z komisji Rady Miejskiej.
Według gazety, powodem rezygnacji z projektu Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego miał być jego koszt, w studium wykonalności oszacowany na 1,2 miliarda złotych. W kwocie tej miałaby się zmieścić całkowita wymiana infrastruktury wszystkich istniejących linii tramwajów podmiejskich (do Pabianic, Lutomierska przez Konstantynów, Zgierza i Ozorkowa) wraz z zakupem niskopodłogowego taboru do ich obsługi. Torowiska i sieć trakcyjna nie były na większości odcinków wymieniane od kilkudziesięciu lat, zaniechanie ich modernizacji oznaczałoby więc w perspektywie kilku lat śmierć techniczną i zamknięcie linii. A obecna unijna perspektywa budżetowa jest według wszelkiego prawdopodobieństwa ostatnią, w której można wykonać niezbędne prace przy wsparciu funduszy unijnych (w projekcie ŁTM zakładano wykorzystanie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych).
Urząd Miasta Łodzi nie potwierdza tych informacji, choć przyznaje, że podłódzkie gminy mają zbyt mało funduszy na wkład własny. Jak twierdzi Grzegorz Gawlik z Biura Rzecznika Prasowego, teza artykułu w DŁ wynika z błędnego zrozumienia wypowiedzi przedstawicieli Urzędu Miasta na posiedzeniu komisji rozwoju i działalności gospodarczej w Radzie Miejskiej. - Rozwiązaniem, które można zastosować aby zrealizować tak dużą inwestycję jest powołanie związku metropolitalnego. Taką możliwość daje przyjęta niedawno ustawa o związkach metropolitalnych, która przewiduje utworzenie zrzeszenia jednostek samorządu terytorialnego położonych w danym obszarze metropolitalnym w celu wykonywania zadań publicznych m. in. w zakresie publicznego transportu zbiorowego na obszarze związku - tłumaczy przedstawiciel łódzkiego magistratu. Jak dodaje, ustawodawca przewidział możliwość finansowania działań związku z budżetu centralnego.
- Czekamy na przepisy wykonawcze ustawy. Jednak już teraz zaczęła działać powołana w grudniu grupa robocza, zrzeszająca szefów wybranych jednostek samorządu terytorialnego z terenu Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, która ma zająć się wypracowaniem optymalnych rozwiązań w zakresie powołania związku - informuje ponadto G. Gawlik, dodając, że UMŁ czeka także na spotkanie w tej sprawie z wojewodą.
Przedstawiciele władz Pabianic, Konstantynowa, Lutomierska, Zgierza oraz Ozorkowa nie odpowiedzieli jeszcze na pytania "Transportu Publicznego" w tej sprawie.