Tramwaje Warszawskie planują na ten rok szereg inwestycji związanych z remontami i modernizacją infrastruktury. Prace obejmą m.in. odcinki al. „Solidarności”, al. Jana Pawła II, Andersa, Starzyńskiego oraz most Gdański. Przedłużona zostanie też trasa tramwajowa na Tarchominie. To w sumie 13 km toru pojedynczego.
Miejskie spółki koordynują inwestycje, które będą realizowane w 2016 r. Dla Tramwajów Warszawskich zapowiada się całkiem ciekawy rok. Spółka wymienia siedem inwestycji. Prace obejmą blisko 10 km toru pojedynczego, pojawią się też 3 km nowego toru. – Terminy są w trakcie uzgadniania – zastrzega Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Jedno z przedsięwzięć obejmuje odcinek al. „Solidarności” od Jagiellońskiej do Targowej. Prace będą obejmowały przebudowę 450 metrów torowiska. Zastosowana zostanie konstrukcja bezpodsypkowa z wykorzystaniem gumowych profili przyszynowych. Przebudowane zostaną też sieć trakcyjna oraz układ drogowy, powstaną ścieżki rowerowe, zagospodarowana zostanie też na nowo przestrzeń na tym odcinku. Koszt prac przekracza 9 mln zł netto.
Przewidziano też prace na ciągu prostopadłym – na al. Jana Pawła II na odcinku od Elektoralnej do ronda ONZ. Tutaj przebudowa obejmie 1570 metrów z zastosowaniem konstrukcji bezpodsypkowej (zintegrowana płyta podbudowy/zabudowy toru betonu zbrojonego włóknami syntetycznymi). Efektem inwestycji będą ścieżki rowerowe, kompleksowa przebudowa infrastruktury elektroenergetycznej, oświetleniowej, sygnalizacji świetlnej, telekomunikacyjnej, trakcyjnej oraz priorytet dla tramwajów. Szacowany koszt inwestycji wynosi 10 mln zł netto.
Kolejne miejsce, w którym będą prowadzone prace, to ul. Andersa między Stawkami a al. „Solidarności”. Remontem zostanie objęty odcinek 2060 metrów toru pojedynczego. Między skrzyżowaniami zostanie zastosowana konstrukcja podsypkowa, natomiast na skrzyżowaniu ze Świętojerską przejazd w konstrukcji bezpodsypkowej (zintegrowana płyta podbudowy/zabudowy toru betonu zbrojonego włóknami syntetycznymi). Szacowany koszt inwestycji wyniesie 12 mln zł netto.
Sporo prac przewidziano w ciągu mostu Gdańskiego i ulicy Starzyńskiego. Prace będą w sumie prowadzone w trzech lokalizacjach. Jedna z nich to most Gdański wraz z przyczółkami, czyli odcinek od Międzyparkowej do Starzyńskiego. Przeprowadzona zostanie przebudowa torowiska na moście o długości 808 metrów toru pojedynczego. Jak informują Tramwaje Warszawskie, konstrukcja torowiska wynikać będzie ze zleconej przez spółkę analizy, którą wykona Politechnika Warszawska. Naprawie głównej zostanie poddanych 1700 m toru pojedynczego na przyczółkach – z zachowaniem konstrukcji podsypkowej. Koszt przebudowy torowiska na moście to ok. 16 mln zł netto.
Prace będą prowadzone również na rondzie Starzyńskiego. Przebudowanych zostanie 1057 m toru pojedynczego w węźle rozjazdowym. Pojawi się tez nowa relacja skrętna wschód-południe (skręt w lewo na kierunku rondo Żaba – ul. Ratuszowa). Prace obejmą również układ monitoringu sterowania i ogrzewania zwrotnic. Koszt tej inwestycji jest szacowany na 13,4 mln zł netto.
Ostatni odcinek prac obejmuje ul. Starzyńskiego od ronda Starzyńskiego do ronda Żaba. Remont dotyczyć będzie 2470 metrów toru pojedynczego. Na przystankach przewidziano konstrukcję bezpodsypkową, a w pozostałych miejscach – podsypkową. Koszt inwestycji przekracza 8,3 mln zł netto.
Przewidziane jest też rozpoczęcie zupełnie
nowego odcinka torowiska na Tarchominie. Trasa kończąca się teraz na Mehoffera zostanie przedłużona do Nowodworów. Przewidziano ułożenie ok. 3000 metrów toru pojedynczego. Zastosowana zostanie konstrukcja bezpodsypkowa z zabudową asfaltową lub trawiastą. Powstaną cztery perony w dwóch zespołach przystankowych – na skrzyżowaniach z Ordonówny i Stefanika. Inwestycja obejmuje budowę stacji prostownikowej trakcyjnej, przebudowę ul. Światowida i skrzyżowań. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 41,7 mln zł netto.