Łódzki Zarząd Dróg i Transportu chce zaproponować gminie Andrespol inne niż dotychczasowe rozwiązania w zakresie komunikacji nocnej. Kursujące tam dziś N1 wozi bowiem zbyt mało pasażerów – argumentuje ZDiT – gdyż przebiega przez tereny niezurbanizowane. Być może jednak do podłódzkiej gminy będzie się więc dało dojechać autobusem nocnym także po 2 kwietnia.
Jak informowaliśmy przed tygodniem,
podłódzka gmina Andrespol sprzeciwia się zmianom w siatce połączeń łódzkiej komunikacji miejskiej, które miałyby objąć także trasy łączące Andrespol ze stolicą aglomeracji. Ogłoszony przez Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi projekt nowego układu tras ma wejść w życie na początku kwietnia. Według założeń skrócona ma zostać m.in. linia 82, przez co mieszkańcy Andrespola będą musieli przesiadać się w drodze do centrum.
Powstaną nowe propozycje objęcia obsługą AndrespolaPodstawowym problemem według lokalnego samorządu jest jednak zapowiadane przez ZDiT całkowite wycofanie nocnej linii N1 z Andrespola. Plany Łodzi budzą zdziwienie tamtejszego urzędu gminy, bo współfinansuje on utrzymanie połączeń na odcinku podmiejskim. – Obecna trasa N1 przebiega częściowo przez tereny mało zurbanizowane, co nie daje efektywności kursów i wpływa na koszt [uruchomienia] przejazdu nawet pomimo pasażerów jadących do samego Andrespola – tłumaczy jednak Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy łódzkiego ZDiT.
Zapewnia on przy tym, że strona łódzka chce wypracować z Andrespolem nowe rozwiązanie problemu, które mogłoby wpłynąć na ostateczny kształt zaproponowanej siatki połączeń. – Będziemy proponować inne rozwiązania, aby wspólnie wybrać najlepszą opcję dla zapewnienia połączeń do Andrespola – deklaruje. Twierdzi on też wbrew przesłanemu do naszej redakcji stanowiska sąsiadującej z Łodzią gminy, że rozmowy na temat linii N1 prowadzone były jeszcze na etapie konstruowania nowego układu tras.
Jak naprawdę wyglądały konsultacje z gminami podmiejskimi? – Zmian w żaden sposób nie skonsultowano z gminą Andrespol, zostaliśmy poinformowani o nich telefonicznie dzień przed ogłoszeniem nowej siatki połączeń – mówił nam na początku miesiąca Konrad Gucwa z Referatu Organizacyjnego i Spraw Mieszkańców Urzędu Gminy w Andrespolu. – Prace nad nową siatką połączeń prowadzi Biuro Strategii Urzędu Miasta Łodzi. Wszystkie gminy, do których kursują autobusy, były po kolei zapraszane i informowane o propozycji zmian – powiedział nam natomiast Tomasz Andrzejewski.
Komunikacja nocna z Andrespolem utrzymywana jest od roku 2004, kiedy wydłużono tam ówczesną linię 153 zastąpioną rok później N1. Co ciekawe, miejskie autobusy nocne dotarły do tej 3,5-tysięcznej miejscowości o statusie wsi kilka lat wcześniej niż dzienne. Przez dłuższy czas komunikację od rana do wieczora zapewniały bowiem nadal wyłącznie autobusy łódzkiego PKS i mniejszych przewoźników prywatnych. Włączone do systemu łódzkiej komunikacji miejskiej 82 obsługuje gminę dopiero od roku 2011, a
90 – od 2015.