Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Autobusy elektryczne: wymiana baterii zbyt droga względem oszczędności?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Autobusy elektryczne: wymiana baterii zbyt droga względem oszczędności?
fot. WUAutobus chińskiej firmy BYD ze stacją ładowania
Autobusy elektryczne są ekonomicznie tańsze w eksploatacji od pojazdów tradycyjnych napędzanych dieslem. Potwierdzają to też testy w kilku miastach. Największe obawy budzą jednak koszt i żywotność baterii.

Eksploatacja autobusów elektrycznych może przynieść szereg oszczędności dla operatorów komunikacji miejskiej. Konieczność spełniania coraz bardziej rygorystycznych norm oraz dostępność środków unijnych w nowej perspektywie może skłonić przewoźników do wybierania właśnie tego rodzaju pojazdów. Producenci w ramach promocji wysyłali już swoje produkty do różnych miast, pojawiają się pierwsze zamówienia (Ostrołęka, Kraków).

Dobre wyniki ekonomiczne potwierdzają przedstawiciele spółek miejskich. Jednak jak na razie, co może powstrzymywać przed zakupem, sporo obaw wiąże się z wytrzymałością baterii. – O ile zakup byłby ekonomicznie uzasadniony, nie ma jeszcze doświadczeń z tytułu używania baterii w autobusach. To wielka niewiadoma – mówi Jan Kuźmiński, prezes MZA Warszawa. Jak wymienia, producenci deklarują różne okresy żywotności takich baterii – od 6 do 15 lat. – Koszt baterii jest znaczący w koszcie całego autobusu – podkreśla Kuźmiński.

Producenci przyznają, że wydajność baterii z czasem będzie spadać. Zapewniają jednak, że nie jest to proces szczególnie odczuwalny. – Przez pierwsze 5-6 lat użytkowania autobusu, czyli ok. 2000 ładowań, bo gwarancja jest właśnie na cykle ładowań, mamy dalej 85% wydajności baterii, czyli tak naprawdę zasięg pojazdu nie zmniejsza się – mówi Jan Krynicki z Automotive Europe Corporation. W ciągu kolejnych 5-8 latach wydajność spada o 10%. Jak zapewnia Krynicki, po 20 latach eksploatacji –lub 9000 ładowań – wydajność wciąż wynosi 70%. W praktyce więc nie ma za bardzo potrzeby, by – przy normalnej eksploatacji – wymieniać baterie. – Baterie BYD są najbardziej wydajne i żywotne na rynku – zapewnia Jan Krynicki.

Osiągów baterii jak dotąd nikt nie sprawdzał w rzeczywistych warunkach – być może dlatego pozostali producenci są bardziej ostrożni w deklaracjach. – Dzisiaj możemy powiedzieć, że w ciągu „życia” autobusu na pewno raz trzeba będzie wymienić baterię – mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy firmy Solaris Bus & Coach.

Przewoźnicy boją się zwłaszcza wysokich kosztów związanych z wymianą baterii. Producenci jednak uspokajają: te, w miarę upowszechniania technologii, będą spadać. – Możemy mówić o cenie baterii dzisiaj, ale na podstawie wszystkich dostępnych przesłanek wnioskujemy, że za 10 lat będzie ona znacznie niższa. Również zapewne znacznie szybsza i mniejsza, co najlepiej widać na przykładzie rozwoju chociażby telefonii komórkowej – przekonuje Figaszewski. Ma to być zasługą seryjnej produkcji pojazdów – w tej chwili rozwiązania wciąż są dedykowane konkretnemu autobusowi. Wpłynie to też na powstanie rynku na baterie.

Solaris zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt: zużytą baterię można wykorzystywać do innych celów. – Wymontowane po zużyciu baterie nie będą się marnować, bo można będzie je nadal wykorzystywać przez lata do magazynowania energii. Tak zresztą dzieje się już w wielu krajach – podkreśla Mateusz Figaszewski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Komunikacja

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Redakcja/inf. pras. 07 lipca 2023

Gmina Boguszów-Gorce unieważnia przetarg na elektrobus

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Ponad 700 elektrycznych autobusów w Polsce

Komunikacja

Ponad 700 elektrycznych autobusów w Polsce

Redakcja/inf. pras. 16 maja 2022

MPK Kraków kupuje jeden autobus elektryczny. Może być używany

Komunikacja

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Komunikacja

MZK Bydgoszcz testuje kolejny autobus elektryczny

Redakcja/inf. pras. 07 lipca 2023

Gmina Boguszów-Gorce unieważnia przetarg na elektrobus

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Komunikacja

Warszawa z dofinansowaniem do zakupu 12 elektrobusów

Redakcja/inf. pras. 20 stycznia 2023

Ponad 700 elektrycznych autobusów w Polsce

Komunikacja

Ponad 700 elektrycznych autobusów w Polsce

Redakcja/inf. pras. 16 maja 2022

MPK Kraków kupuje jeden autobus elektryczny. Może być używany

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5