We wtorek na konferencji prasowej w Sanoku wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik, oraz prezes firmy HSW Antoni Rusinek ogłosili oficjalnie ofertę przejęcia upadających zakładów Autosana. Inwestorem miałoby być konsorcjum firm z Polskiej Grupy Zbrojeniowej – HSW i PIT–Radwar, oraz SKB Drive Tech.
Gawlik nazwał konsorcjum połączeniem kapitału skarbowego i prywatnego, a także wyraził nadzieję, że dzięki temu Autosan odzyska dawną świetność.
Autosan, kiedyś polski potentat w dziedzinie produkcji autobusów i autokarów, od końca 2013 r. znajduje się w stanie upadłości likwidacyjnej. Większość załogi utrzymała pracę, ale fabryka działa z miesiąca na miesiąc. Pięć prób jej sprzedaży, w czasie których cenę stopniowo obniżano z 56 do 37 mln, nie zachęciły żadnego oferenta. Od pół roku syndyk próbuje sprzedać ją w trybie z wolnej ręki, czyli na zasadzie negocjacji z potencjalnymi inwestorami. Poważnych kandydatów było ponoć dwóch – przed miesiącem RMF poinformował, że to Polska Grupa Zbrojeniowa i Ursus. Teraz okazuje się, że najbliższy zakupu jest inwestor z branży militarnej.
Konferencja tuż przed wyborami na pewno nie jest przypadkowa. Kilkuset pracowników Autosanu to liczna grupa wyborców. Gawlik we wtorek zapewniał, że po wyborach chęć zakupu Autosanu nie osłabnie, a inwestycja jest przemyślana i ma charakter biznesowy. Dowodem na to, że gdy ewentualnie zmieni się rząd, oferta nie zostanie wycofana, jest udział w konsorcjum prywatnej firmy.
Głównym elementem konsorcjum jest HSW S.A., czyli Huta Stalowa Wola, która w prawie 90 proc. jest własnością PGZ, dwa lata temu HSW kupiło zakłady Jelcza, również upadające, które rozrosły się od tamtego czasu dwukrotnie. Jelcz, również znany z produkcji m.in. autobusów, dziś produkuje ciężarówki dla wojska.
Pozostałe firmy w konsorcjum to PIT–Radwar, czyli centrum–badawczo rozwojowe przekształcone kilka lat temu z Bumar Elektronika, również znajdujące się w strukturze spółek PGZ, oraz SKB Drive Tech, część Grupy SKB z branży budowlanej, która specjalizuje się w produkcji elementów metalowych dla przemysłu.
PGZ, które wcześniej, w przeciwieństwie do Ursusa, potwierdzało zainteresowanie Autosanem, prawdopodobnie przestawi zakład na produkcję wojskową lub (jak sugerowało kilka tygodni temu radio RMF FM) podzielić spółkę na część wojskową i cywilną. Wiceminister wspomniał, że oferta jest związana z zamówieniami dla jednego z polskich miast na autobusy, które miałyby powstać na początku przyszłego roku.
Na razie Autosan mierzy się z dostawą ok. trzydziestu krótkich autobusów Sancity dla Europa Express City, przewoźnika, który potrzebuje ich do realizacji usługi w Warszawie. Dostawa jest opóźniona.
Syndyk Ludwik Noworolski przypomniał, że zgodnie z procedurą oferta musi zostać zaakceptowana przez sędziego–komisarza i stanie się to niedługo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.