Po tym jak Krajowa Izba Odwoławcza nakazała unieważnić rozstrzygnięty już konkurs na koncepcję architektoniczno-budowlaną ostatniego odcinka II linii metra na Chrzanowie, miasto zapowiedziało ogłoszenie nowego postępowania. Stanie się to niezwłocznie po tym, jak decyzja KIO uprawomocni się.
Dzisiaj (17 lipca) Krajowa Izba Odwoławcza wydała orzeczenie w sprawie rozstrzygnięcia konkursu na koncepcję architektoniczno-budowlaną ostatniego odcinka II linii metra na Chrzanowie ze Stacją Techniczno-Postojową Mory. Arbitrzy
nakazali unieważnić postępowanie, przychylając się do
zastrzeżeń firmy ILF, jednego z dwóch startujących w konkursie podmiotów (tu dla porównania
praca firmy ILF).
Autorzy
zwycięskiej pracy – konsorcjum Metroprojekt i AMC Chołdzyński – popełnili podstawowe błędy związane z anonimizacją pracy, czyli jedną z podstawowych zasad tego typu konkursów. Zgodnie z zasadami złożone prace powinny były zostać opatrzone sześciocyfrowymi liczbami rozpoznawczymi, uniemożliwiającymi identyfikację autorów. Tymczasem zastosowany przez zwycięzców kod zawierał pięć kolejnych cyfr występujących w numerze uprawnień do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w specjalności architektonicznej Andrzeja Chołdzyńskiego. Zdaniem KIO możliwa była ewentualna identyfikacja uczestnika konkursu przed jego rozstrzygnięciem, co zresztą nastąpiło na forum dyskusyjnym Skyscrapercity.
ILF
podnosił też szereg zarzutów merytorycznych i technicznych. KIO uznała jednak, że ocena należy do sądu konkursowego i nie ma możliwości wykluczenia uczestnika postępowania w związku z brakami technicznymi jego pracy, gdyż ocena merytoryczna pracy konkursowej nie może podlegać zaskarżeniu.
Miasto zapowiedziało, że Metro Warszawskie ogłosi nowy konkurs, jak tylko decyzja KIO stanie się prawomocna. W skład trzeciego i ostatniego etapu rozbudowy III linii metra, który ma zostać ukończony do 2023 r. wchodzą niemal 4 km podwójnego tunelu i trzy stacje. Stacja C3 o roboczej nazwie Lazurowa znajdzie się po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie Lazurowej. Stacja C2 o roboczej nazwie Chrzanów zostanie ulokowana w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej. Ostatnia stacja C1 o roboczej nazwie Połczyńska przewidziana jest w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej. Za nią, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zostanie zlokalizowana Stacja Techniczno-Postojowa Mory. Na terenie o łącznej powierzchni 26 hektarów przewidziano hale postojowe i serwisowe, magazyny i zaplecze techniczne II linii metra. Odcinek ten
ma być skromny pod względem wystroju czy rozwiązań technologicznych.