Zmiany w przetargu na rozbudowę II linii metra i konkursie na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanych dla kolejnych stacji tej linii. Metro Warszawskie wykreśliło warunek, zgodnie z którym projekty miały stanowić kontynuację rozwiązań przyjętych na odcinku centralnym II linii metra w zakresie zadaszeń wyjść oraz elementów ściany zatorowej.
Metro Warszawskie pod koniec zeszłego roku ogłosiło konkurs na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanych dla stacji, które miały powstać w ramach drugiego etapu rozbudowy II linii metra - trzech na Targówku i Bródnie na odcinku wschodnio-północnym oraz dwóch na Bemowie na odcinku zachodnim.
Jednak bez spójności stylistycznejZgodnie z pierwotnymi warunkami konkursu złożone projekty miały stanowić kontynuację rozwiązań przyjętych na odcinku centralnym II linii metra w zakresie zadaszeń wyjść (charakterystyczne motylki) oraz elementów ściany zatorowej (na centralnym odcinku zastosowano emalię na blasze z kolorowymi grafikami Wojciecha Fangora, przedstawiającymi nazwy poszczególnych stacji). Potencjalni uczestnicy postępowania kierowali do spółki wiele pytań o rozwinięcie tego warunku i kwestię praw autorskich.
Ostateczie w zeszłym tygodniu Metro Warszawskie postanowiło zrezygnować z punktu o spójności stylistycznej. - To nie ma uzasadnienia - kolejne fragmenty są oddzielne i oddalone od siebie. Mamy już odmienne projekty dla wcześniejszego etapu, czyli odcinków 3+3, przygotowane przez inne pracownie. Chodzi o to, żeby każdy etap miał swój specyficzny klimat - wyjaśnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik Urzędu Miasta.
Próbowano już wcześniejWarunek spójności stylistycznej w zakresie ścian zatorowych i zadaszeń wejść próbowano jednak wpisać też do prowadzonego od października zeszłego roku przetargu na rozbudowę II linii metra o tzw. odcinki 3+3, czyli po trzy stacje w kierunku zachodnim, na Wolę i północno-wschodnim, na Targówek. Podstawą postępowania są już gotowe projekty budowlane, które takich rozwiązań nie uwzględniają. Spełnienie tego warunku wymagałoby zatem wykonania zmian w dokumentacji projektowej i uzsykania stosownycdh decyzji o zmianie pozwolenia na budowę. W drodze odpowiedzi na pytania potencjalnych wykonawców Metro Warszawskie zdecydowało się na wykreślenie tego wymogu także i w tym przypadku.
To nie jedyne zmiany w toczących się postępowaniach. Jak informowaliśmy - z konkursu na 3+2
wykreślono też warunek takiego zaprojektowania stacji C-19 Zacisze, aby jej konstrukcja w przyszłości umożliwiała budowę odgałęzienia na Zieloną Białołękę.
11 nowych stacjiRozbudowa II linii będzie prowadzona w dwóch fazach w ramach nowej perspektywy UE. W pierwszej kolejności – do 2019 r. –
mają powstać tzw. odcinki 3+3, czyli po trzy stacje w kierunku zachodnim i wschodnim. Pociągi dojadą do Księcia Janusza na Woli i Trockiej na Targówku. W tej chwili toczy się przetarg na wykonawców plac budowlanych. Aktualny termin składania ofert mija 31 lipca br. Następnie powstać mają właśnie tzw. odcinki 3+2, czyli trzy stacje na Targówku i Bródnie oraz dwie na Bemowie. Przedmiotem ogłoszonego konkursu jest wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej. Termin składania prac wyznaczono na 29 maja br. Zwycięzcy tego postępowania zostaną zaproszeni do negocjacji „z wolnej ręki” ws. wykonania projektów budowlanych.
Po zrealizowaniu tych dwóch faz rozbudowy będzie brakować jedynie trzech stacji na odcinku zachodnim, w rejonie Chrzanowa i Połczyńskiej, a także Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Brak tego oddzielnego zaplecza
będzie stanowił spore wyzwanie w obsłudze rozbudowanej II linii metra.