Wrocław ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowo przestrzennej, projektu budowlanego i projektów wykonawczych dot. budowy wydzielonej trasy transportu zbiorowego Metrobus. Pod tą nazwą kryje się pierwsza w Polsce linia Bus Rapid Transit.
Mieszkańcom wrocławskiego osiedla Nowy Dwór jeszcze rok temu obiecywano tramwaj. Bardzo by się przydał. Nowy Dwór to dwudziestotysięczne blokowisko, wokół którego rozbudowują się kolejne osiedla. Ulicą Strzegomską, czyli głównym łącznikiem centrum miasta z Nowym Dworem, dojeżdża się również na lotnisko. To też jedna z dróg dojazdu na wybudowany niedawno miejski stadion. Nie dziwi więc, że jednopasmowa miejscami Strzegomska, korkuje się codziennie.
Ale tramwaju nie będzie, przynajmniej w najbliższych latach. – Trasa tramwajowa na Nowy Dwór broni się potencjałem pasażerów. Jednak spore problemy są z przekroczeniem torów kolejowych. Pochłonęłoby to ogromne pieniądze, bo estakady dla tramwajów muszą być dużo dłuższe, a więc i droższe, niż wiadukt dla autobusów – mówił niedawno w rozmowie z miejskim serwisem wroclaw.pl zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Zbigniew Komar. Jednocześnie dodawał, że w zastępstwie planowane jest wytyczenie trasy autobusowej, przy czym wyraźnie zaznaczał, że nie chodzi o buspas, czy w inny sposób wydzielony pas na istniejącej jezdni, ale zupełnie nowy odcinek drogi przeznaczony wyłącznie dla autobusów.
Już teraz na Strzegomskiej, w kilku miejscach poszerzonej, wyznaczono osobne buspasy. Pomysł władz Wrocławia wskazuje jednak, że miasto myśli o osobnej linii BRT. „Metrobus” to często używana nazwa dla tego rodzaju inwestycji na świecie.
BRT, czyli system, który zyskał popularność przede wszystkim w Ameryce Łacińskiej, ale jest wykorzystywany w krajach na całym świecie, jest powszechnie uważany za tańszą alternatywę dla budowy metra. Polega na wyznaczeniu oddzielonych od ruchu samochodowego tras dla nowoczesnych autobusów, kursujących po liniach z przystankami wyznaczonymi w nieco większej odległości od siebie niż ma to miejsce w przypadku zwykłych linii autobusowych. Infrastruktura przystankowa jest przystosowana do łatwego wsiadania i wysiadania, a także wyposażona w czytelny system informacji. Uważany za wzorcowy system Transmilenio w Bogocie przewozi dziennie 1,6 mln pasażerów. W Europie największym jest Metrobus w Stambule (800 tys. pasażerów dziennie).
Wrocław na razie ogłosił przetarg na opracowanie projektu trasy, podzielonej na dwa główne odcinki. Pierwszy – od Nowodworskiej do ul. Góralskiej – prowadziłby Nowodworską, Strzegomską, a potem Robotniczą aż do ul. Górlaskiej. Drugi – od Góralskiej do pl. Orląt Lwowskich, przy którym mieści się Dworzec Świebodzki. Projektant będzie miał 9 miesięcy od udzielenia zamówienia na opracowanie koncepcji. Miasto wciąż nie opublikowało jeszcze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Po opracowaniu projektu Wrocław chce ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych.