Budowniczowie odcinka wschodniego-północnego II linii metra, na Targówek, nie zwalniają tempa. Możliwe, że tarcza drążąca tunele wystartuje wcześniej niż w wakacje, a termin zakończenia budowy wyprzedzi harmonogram. Wcześniej też ma zostać ukończony ostatni odcinek w kierunku Bródna, bo już w 2021 r.
Głowica skrawająca i szereg innych elementów pierwszej tarczy, która ma drążyć jeden z tuneli od stacji C18 Trocka do stacji C15 Dworzec Wileński trafiła już pod ziemię, do szybu startowego. Wykonawca budowy tego odcinka, firma Astaldi, deklarowała, że drążenie rozpocznie się w "okolicach wakacji”. Wiele wskazuje na to, że tarcza może wystartować wcześniej. Według informacji portalu Transport-publiczny.pl mogłoby to nastąpić już w przyszłym miesiącu. – Nie potwierdzam, nie zaprzeczam. Praca idzie dobrze – odpowiada jedynie Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy.
Widać, że budowniczowie odcinka wschodniego nie zwalniają tempa. – Stan zaawansowania prac to prawie 30%. We wszystkich elementach – stacjach, wentylatorniach – jesteśmy w terminie harmonogramowym – wskazuje Dariusz Kostaniak, członek zarządu Metra Warszawskiego ds. inwestycji. Postęp w robotach skłania przedstawicieli miejskiej spółki do optymizmu. – W mojej ocenie zakończenie inwestycji po 38 miesiącach – w maju 2019 r. – jest jak najbardziej realne, może nawet z lekkim wyprzedzeniem – mówi Kostaniak. Oczywiście zastrzega, że na tego typu inwestycjach trzeba liczyć się z możliwymi niespodziankami.
Budowa zachodniego odcinka, na Wolę, jest mniej zaawansowana, ale zaczęła się z kilkumiesięcznym przesunięciem. – Życzę sobie, żebyśmy mogli powtórzyć ten scenariusz na odcinku zachodnim. Wszystko idzie w tym kierunku, żeby tak się stało – przekazuje Kostaniak.
Przyspieszyć ma szansę także realizacja dalszych odcinków. – 20 września 2016 r.
podpisaliśmy umowę z biurem projektowym ILF na projektowanie ostatnich trzech stacji na wschodzie: C19 Zacisze, C20 Kondratowicza, C21 Rembielińska. Zakres rzeczowy obejmuje przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji lokalizacji linii kolejowej i uzyskanie pozwolenia na budowę – przypomina Dariusz Kostaniak.
– Prawomocna decyzja z pozwoleniem na budowę powinna do nas wpłynąć w styczniu 2018 r. Mając to na uwadze, przewidujemy, że w ostatnim kwartale 2017 r. zostanie ogłoszony przetarg na realizację trzech stacji. W 2018 r. powinniśmy wejść na plac budowy. Przewidywany termin zakończenia budowy to 2021 r. – deklaruje Kostaniak. Wcześniej krążyła data 2023 r.