Wycinka drzew, przekładanie uzbrojenia podziemnego oraz pierwsze roboty przy fundamentach podpór pod półkilometrową estakadę nad stacją Bydgoszcz Wschód - zaczynają się prace przy największym tramwajowym kontrakcie w Polsce.
– Zaczęliśmy od wycinki drzew na całym 9,5-kilometrowym odcinku – mówi dyrektor kontraktu Andrzej Pastwa z firmy "Gotowski", która jest liderem konsorcjum. – Część drzew na ponad 4 kilometrowym odcinku od ul. Wyścigowej do Korfantego została już usunięta. Teraz przygotowujemy się do drugiego etapu tych prac i oczyścimy kolejne 5,5 kilometra aż do planowanej pętli Mariampol. W grudniu zaczną się także prace związane z przekładaniem uzbrojenia podziemnego. Będziemy posuwać się z nimi od ul. Wyścigowej poprzez kolejne skrzyżowania w kierunku Mariampola. Prace na węźle Bydgoszcz Wschód planowane są od marca przyszłego roku. Uzgadniamy regulamin włączeń z Polskimi Liniami Kolejowymi. W tym rejonie konieczne jest przełożenie kilku torów w tym 3 szlakowych. Układamy ok. 4 kilometrów nowego torowiska kolejowego. Poza tym budujemy dwa perony kolejowe. Będą one przedłużeniem i poszerzeniem istniejących na stacji Bydgoszcz Wschód około 300 metrów w kierunku zachodnim. W ten sposób przystanek kolejowy znajdzie się tuż pod estakadą. Na tej konstrukcji natomiast planowana jest budowa przystanków tramwajowych. Takie rozwiązanie zapewni bardzo praktyczne przesiadanie się pasażerów. W rejonie tego węzła przebudujemy także wszystkie urządzenia na przejazdach w ciągu ul. Inwalidów i Konduktorskiej – mówi Pastwa.
– Rozważamy jeszcze rozpoczęcie części robót ziemnych. Jednak prawdopodobnie zdecydujemy się na nie dopiero wiosną. Unikamy w ten sposób znacznego nawodnienia w okresie zimowym wykonanego koryta. Chcielibyśmy natomiast jeszcze w grudniu rozpocząć prace przy fundamentach części podpór pod estakadę. Warto podkreślić, że ze względu na bardzo dobre warunki gruntowe unikniemy czasochłonnego palowania. Estakada będzie podzielona na trzy odcinki. Pierwszy nad ulicami Fordońską i Kamienną. Drugi nad terenami kolejowymi. Trzeci natomiast nad ul. Inwalidów i Lewińskiego. Pierwszy i ostatni fragment może być budowany bardzo szybko ze względu na brak konieczności wstrzymywania ruchu kolejowego. W przypadku pierwszego odcinka niezbędne będzie jednak przesunięcie południowej jezdni ul. Kamiennej, w taki sposób by omijała jedną z projektowanych podpór. Kierowcy w ciągu najbliższych trzech miesięcy nie napotkają jednak znaczących utrudnień – dodaje Andrzej Pastwa.
Torowisko zakończy się bardzo rozbudowaną pętlą w Mariampolu. Można powiedzieć, że będzie ona zawierała elementy zajezdni tramwajowej. Wybudowana zostanie tam między innymi hala przeglądowa. Dzięki temu na pętli która będzie oddalona od dotychczasowej zajezdni przy ul. Toruńskiej o ponad 15 kilometrów będą mogły nocować tramwaje.
Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon, z przebudową układu drogowego w ciągu ulic Fordońskiej, Lewińskiego, Akademickiej, Andersa i węzłem integracyjnym w obszarze stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód, to największa inwestycja drogowo-komunikacyjna w Bydgoszczy realizowana w ostatnich latach i zarazem największa inwestycja tramwajowa w Polsce. Będzie ona również połączona z zakupem 12 niskopodłogowych tramwajów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.