Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bydgoskim tramwajom brakuje tylko Fordonu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Bydgoskim tramwajom brakuje tylko Fordonu
fot. Gotowski
Bydgoszcz może poszczycić się teraz jedną z największych inwestycji tramwajowych w kraju. – Bydgoszcz jest miastem tramwajowym. Tramwaje obejmują większość dzielnic, poza największą – Fordonem – mówił na Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych Witold Dębicki, prezes spółki Tramwaj Fordon, która realizuje budowę 9,5-kilometrowej trasy do dzielnicy zamieszkiwanej przez 70 tys. osób.

Od roku realizowana jest budowa 9,5-kilometrowej linii tramwajowej do dzielnicy Fordon na wschodzie miasta. – Bydgoszcz jest miastem tramwajowymi. W tej chwili tramwaje obejmują większość dzielnic, poza największą – Fordonem – mówi Witold Dębicki, prezes spółki Tramwaj Fordon.

Miasto właściwie nadrabia wieloletnie zaległości. Nowy Fordon był planowany już w latach 60., a budowa zespołu osiedli była realizowana od lat 70. W tej chwili dzielnicę zamieszkuje 70 tys. osób. – Tam ludności cały czas przybywa. Dzielnica jest oddalona o 9-10 km od centrum i oddzielone lasami miejskimi. Skomunikowanie odbywa się poprzez wiele linii autobusowych i przesiadki na pętli Wyścigowa – wyjaśnia Dębicki.

Stan ten ma zmienić budowa linii tramwajowej – umożliwi ona bezpośrednie połączenie Fordonu z miastem i ograniczenie udziału komunikacji autobusowej. Jak mówi Dębicki, opracowania w tej sprawie przyjęto już w latach 80. i 90. Realizację umożliwiły dopiero wejście do Unii Europejskiej i możliwość skorzystania ze środków zewnętrznych. – Celem nadrzędnym jest zwiększenie udziału transportu publicznego. Inwestycja jest częścią BiT-City. Połączenie wszystkich projektów, realizowanych przez Bydgoszcz, Toruń, Solec Kujawski i marszałka, daje efekt dla całego metropolitalnego obszaru – przekonuje Witold Dębicki.

Inwestycja tramwaju do Fordonu obejmuje położenie 25 km toru pojedynczego. Na 9,5-kilometrowej trasie wzdłuż Lewińskiego, Akademickiej i Andersa znajdzie się 13 przystanków, z czego 11 będzie zlokalizowana w rejonie skrzyżowań. W ramach inwestycji powstanie ponad półkilometrowa estakada tramwajowa. Stacja kolejowa Bydgoszcz Wschód zostanie przebudowana – powstanie tutaj wygodny węzeł przesiadkowy między koleją a komunikacją tramwajową. Dostosowany zostanie układ drogowy. Na razie wzdłuż tramwaju będzie jedna jezdnia – docelowo tramwaj będzie znajdować się po środku, w pasie dzielących dwie jezdnie.

Na potrzeby projektu zakupiono 12 tramwajów Swing, produkowanych przez bydgoską Pesę. – Te tramwaje wypełniają w 50% zapotrzebowanie na tabor na nowej trasie. Resztę będą stanowić dotychczasowe stare tramwaje. W nowej perspektywie miasto planuje znaczącą wymianę floty – mówi prezes Dębicki.

Wzdłuż trasy zlokalizowane będą cztery pętle. Dotychczasowa na Wyścigowej będzie pełniła rolę awaryjną, podobnie jak kolejna – na Korfantego (6 km przed końcem trasy). Następna pętla, Piłsudskiego, będzie zlokalizowana 2 km przed końcem trasy. – Warto byłoby część kursów skończyć wcześniej. Dalej napełnienia nie będą od razu tak duże, choć obszar ten jest perspektywiczny i się rozwija – mówi Witold Dębicki. Pętlę końcową przewidziano na Geodetów – będzie tam węzeł przesiadkowy oraz elementy zajezdni tramwajowej (budynek wielofunkcyjny, hala naprawczo-przeglądowa oraz zaplecze socjalne).

Termin realizacji inwestycji wynosi dwa lata od daty podpisania kontraktu z wykonawcą, czyli od 22 października 2013 r. Budowę realizuje konsorcjum, którego liderem jest bydgoska firma Gotowski. Nie obyło się bez problemów w trakcie realizacji kontraktu. – Jeden z konsorcjantów, Feroco, ogłosił upadłość. Teraz trzeba nadganiać czas – mówi Witold Dębicki. Teraz budowa idzie pełną parą. – Rozgrzebana jest prawie cała trasa. Robota trwa na bardzo wielu frontach. Dużych zagrożeń dla terminu nie ma. Oby zima była łagodna – ma nadzieję prezes Dębicki.

Witold Dębicki, prezes spółki Tramwaj Fordon, prezentował założenia projektu na Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych, które jest imprezą towarzyszącą Kongresu Transportu Publicznego. Kongres odbywa się w tym roku po raz pierwszy w Bydgoszczy. Uczestnicy forum będą mogły przetestować nowy tramwaj Pesy dla spółki Tramwaj Fordon oraz odwiedzić płac budowy.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy dzień linii do Fordonu w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Pierwszy dzień linii do Fordonu w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 17 stycznia 2016

Bydgoszcz: Pierwszy dzień liniowych tramwajów do Fordonu

Komunikacja

MZK w Bydgoszczy obsłużą linię do Fordonu

Prawo & Finanse

MZK w Bydgoszczy obsłużą linię do Fordonu

Witold Urbanowicz 16 września 2015

Tramwajem do Fordonu. Szybko, wygodnie, już w styczniu

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwszy dzień linii do Fordonu w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Pierwszy dzień linii do Fordonu w Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 17 stycznia 2016

Bydgoszcz: Pierwszy dzień liniowych tramwajów do Fordonu

Komunikacja

MZK w Bydgoszczy obsłużą linię do Fordonu

Prawo & Finanse

MZK w Bydgoszczy obsłużą linię do Fordonu

Witold Urbanowicz 16 września 2015

Tramwajem do Fordonu. Szybko, wygodnie, już w styczniu

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5