Jedyną ważną ofertę w przetargu na dostarczenie 18 tramwajów do Bydgoszczy złożyła bydgoska firma PESA – dowiedział się portal „Transport-Publiczny.pl”. Propozycja firmy mieści się w budżecie inwestora, a jej wartość opiewa na 141,1 mln zł brutto. Nie jest to zaskoczeniem, biorąc pod uwagę warunki przetargu.
Bydgoska firma PESA dostarczy 18 sztuk tramwajów typu Swing. Oferta firmy była jedyną ważną w przetargu, ogłoszonym pod koniec września przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – poinformował za pośrednictwem Twittera rzecznik prasowy PESY, Maciej Grześkowiak. Oferta bydgoskiego producenta opiewa na 141,1 mln zł brutto. Solaris,, choć wykazywał zainteresowanie przetargiem, ostatecznie nie złożył oferty.
Postępowanie polega na dostawie osiemnastu nowych tramwajów – 15 długich i trzech krótkich – wieloczłonowych i całkowicie niskopodłogowych tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym i świadczeniami dodatkowymi oraz dostawami rozpisanymi do końca września 2018 roku. Dzisiaj (22 listopada) minął termin składania ofert.
Cena stanowi tylko 60% kryterium wyboru. Ważne jest kryterium unifikacji podzespołów ze stosowanymi w niskopodłogowych tramwajach wdrożonych do ruchu w Bydgoszczy w 2015 roku (33%). Dodatkowe punkty można otrzymać w przypadku deklaracji unifikacji silników tradycyjnych (7%), przekładni (7%), przetwornic (7%), obręczy kół (12%). Jedynie bydgoska Pesa dostarczała niskopodłogowe tramwaje, co stawia ją w roli faworyta pod względem tego kryterium. Pozostałe punkty można otrzymać za serwis (7%) – czas reakcji i usunięcia usterki.
Zgodnie ze specyfikacją tramwaje mają być rzecz jasna dostosowane do rozstawu 1000 mm. Ich szerokość określono na 2,35-2,4 m. Długość tramwaju długiego ma mieścić się w przedziale 29-31 m. Jego pojemność określono na minimum 200 pasażerów (przy 0,2 m2 na osobę stojącą), w tym minimum 48 na miejscach siedzących. Natomiast długość tramwajów krótkich mieścić się ma w przedziale 19-21 m. Mają one przewieźć co najmniej 120 pasażerów, wliczając w to min. 29 na miejscach siedzących. Więcej o wymaganiach pisaliśmy
tutaj.
Zamówienie powinno zostać zrealizowane najpóźniej do końca września 2018 r. Tramwaje krótkie powinny zostać dostarczone do końca października 2017 r., dostawę ośmiu długich tramwajów rozpisano na okres od 7 maja 2017 r. do 29 czerwca 2018 r., natomiast pozostałych siedmiu od 1 sierpnia 2018 r. do 30 września 2018 r.
W najbliższych latach zrealizowany zostanie szereg inwestycji związanych z rozbudową infrastruktury tramwajowej z Bydgoszczy. Na ten cel udało się zagwarantować środki z funduszy unijnych. Miasto planuje wydać pół miliarda złotych. Najważniejszą inwestycją będzie budowa relatywnie niewielkiego odcinka torów na Kujawskiej od Zbożowego Rynku do ronda Kujawskiego. Kolejny projekt to budowa połączenia tramwajowego pomiędzy ulica Toruńską i Fordońską. Bydgoszcz gotowa jest jednak na więcej – w tym budowę torowiska na Szwederowo i Błonie. Więcej pisaliśmy o tym
tutaj.