Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bydgoszcz: Linia do Fordonu jako preludium inwestycyjne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-07-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Bydgoszcz: Linia do Fordonu jako preludium inwestycyjne
fot. Pit1233, lic. CC0 1.0 Wikimedia commons
1 stycznia 2016 r. planowane jest otwarcie nowej linii tramwajowej w Bydgoszczy, do dzielnicy Fordon. W najbliższych latach władze miasta planują szereg innych inwestycji rozwijającej w infrastrukturę i transport. Planowany jest m.in. zakup aż 80 nowych tramwajów.

– Otwarcie linii do Fordonu spowoduje, że nastąpią znaczące zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych obsługujących Fordon. Głównym środkiem dojazdu do centrum miasta stanie się tramwaj, część linii autobusowych zostanie zlikwidowanych, a część zmieni swój charakter na linie dowozowe do tramwaju – mówi Rafał Grzegorzewski z Zarządu Dróg Miejskich i Transportu w Bydgoszczy.

Grzegorzewski dodaje, że zmiana siatki połączeń autobusowych w Fordonie będzie pierwszym symptomem wzrostu znaczenia komunikacji tramwajowej w Bydgoszczy. Rola ta będzie wzrastać wraz z realizacją kolejnych inwestycji planowanych przez władze Bydgoszczy w ramach perspektywy unijnej 2014-20 (budowa tramwaju do Fordonu jest finansowana jeszcze ze środków w ramach perspektywy 2007-13).

Trzy nowe linie tramwajowe

W ramach nowej perspektywy, planowana jest budowa trzech linii tramwajowych:
  • Wzdłuż ul. Kujawskiej, od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego wraz z rozbudową układu drogowego oraz zakupem taboru (wstępna szacowana wartość projektu: 275 mln zł). Zadanie będzie obejmować budowę ok. 600 m torowiska, a także m.in. przebudowę dwóch skrzyżowań, przebudowę ul. Kujawskiej do układu dwujezdniowego, budowę bus pasa na kierunku rondo Kujawskie – rondo Bernardyńskie, a także zakup 50 tramwajów z minimum 25-procentowym udziałem niskiej podłogi.
  • Wzdłuż ul. Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej wraz z rozbudową układu drogowego oraz zakupem taboru. Łączna długość nowej trasy ma wynieść prawie 3,5 km; zadanie to zakłada także zakup 30 nowych tramwajów. Wstępna szacowana wartość projektu: 290 mln zł, w jej ramach planowana jest też m.in. przebudowa ul. Solskiego na długości 1,4 km i rozbudowę ul. Pięknej do układu dwujezdniowego. Inwestycja zapewni włączenie do sieci tramwajowej dzielnic Szwederowo i Górzyskowo, a także pozwoli na utworzenie alternatywnej trasy tramwajowej dla głównego obecnie ciągu tramwajowego w mieście, wzdłuż ul. Jagiellońskiej i Focha.
  • Budowa 600-metrowej trasy łączącej ul. Fordońską (nowa trasa do Fordonu) z ul. Toruńską, wraz z rozbudową układu drogowego (80 mln zł). Inwestycja pozwoli na skrócenie czasu jazdy pomiędzy dzielnicami Fordon i Bartodzieje.
Oprócz tego, planowana jest m.in. przebudowa istniejących torów (wartość projektu: ok. 40 mln zł), rozbudowa Inteligentnych Systemów Transportowych (50 mln zł), dzięki czemu na skrzyżowaniach zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna sterująca ruchem tramwajowym w sposób priorytetowy, a także przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej, przystosowująca ją do obsługi nowoczesnych pojazdów (35 mln zł).

Cztery zintegrowane węzły przesiadkowe

Rafał Grzegorzewski zauważa też, że w ramach organizacji transportu publicznego dla Bydgoszczy, podejmowanych jest też szereg działań mających na celu integrację komunikacji miejskiej z połączeniami kolejowymi. – Taka integracja ma służyć przede wszystkim zwiększeniu ruchliwości mieszkańców także w obszarach przyległych do Bydgoszczy pozostających pod wpływem miasta. Działania takie są prowadzone w obszarze inwestycyjnym jak też „pozainwestycyjnym” – mówi Grzegorzewski.

W ramach działań inwestycyjnych, planowana jest budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy stacjach i przystankach kolejowych Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Bielawy i Bydgoszcz Wschód, a także budowa węzła integracyjnego przy projektowanym przystanku kolejowym Bydgoszcz Błonie (na linii nr 131, w kierunku Inowrocławia). W ramach budowy węzła Wschód, który będzie stanowić miejsce przesiadek pomiędzy pociągami i tramwajami do i z Fordonu, przebudowany zostanie także węzeł drogowy, dzięki czemu powstanie bezpośrednie połączenie podstawowego układu dróg miejskich (ul. Lewińskiego) z drogą krajową nr 80. Inwestycja ta pozwoli także na usprawnienie ruchu pojazdów wzdłuż drogi krajowej nr 80, stanowiącej połączenie miasta z drogami ekspresowymi S-5 i S-10, zawierającymi się w sieci TEN-T.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5