Start nowej trasy tramwajowej do bydgoskiego Fordonu był zapowiadany na pierwsze dni nowego roku. Wiadomo już, że wyczekiwane połączenie wystartuje w połowie miesiąca. Wtedy dopiero gotowe mają być Swingi, które zostały kupione do obsługi nowej trasy.
Trasa tramwajowa do Fordonu – sporej dzielnicy oddalonej od centrum Bydgoszczy – zrewolucjonizuje układ komunikacji. Mieszkańcy nie będą musieli polegać na autobusach skanalizowanych w jednym ciągu komunikacyjnym. Inwestycja była wyczekiwana od kilkudziesięciu lat, ale mieszkańcy będą musieli uzbroić się jeszcze w cierpliwość.
Trasa nie ruszy 1 bądź 2 stycznia, jak wcześniej zapowiadano, tylko dwa tygodnie później. Zmiany w komunikacji mają teraz wejść w życie 16 stycznia. Miasto zaznacza zarazem, że dotąd nie podawano konkretnych terminów uruchomienia nowej trasy. – Nie było oficjalnych terminów. Przekazywaliśmy informacje o uruchomieniu tramwaju do Fordonu w styczniu 2016 roku – mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Zmiany związane są z opóźnieniami w dostawach nowych tramwajów, za które odpowiedzialna jest bydgoska Pesa. – Korekta dostaw taboru dla spółki Tramwaj Fordon spowodowała nasze korekty. My jako Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, organizator transportu w mieście, już jesteśmy przygotowani i byliśmy dużo wcześniej. Przygotowane przez nasz zespół nowe rozkłady, a dokładnie przeorganizowana cała „sieć na pięć” była dopracowana i przekonsultowana z mieszkańcami z dużym wyprzedzeniem – mówi Krzysztof Kosiedowski.
Zdaniem służb odpowiedzialnych za komunikację nawet dobrze się stało, że start przesunął się. – Data 16.01.2016 r. została ustalona jako najmniej „inwazyjna”. Dostosowujemy się teraz do spółki tramwajowej, a w zasadzie do dostaw taboru dla spółki przez producenta, a data zbiega się z feriami zimowymi, co umożliwia „dopieszczenie” wszystkiego wręcz na sześć, a nie tylko na pięć – przekonuje Kosiedowski.
Do obsługi nowej, 9,5-kilometrowej trasy do Fordonu miasto kupiło 12 tramwajów. Na razie w przedsiębiorstwie jest jeden wóz. Pesa obiecała, że do końca roku dostarczy łącznie sześć. Nie oznacza to jednak, że miasto straci unijną dotację. – Jedenaście Swingów dla Bydgoszczy (wcześniej został dostarczony pierwszy) zostanie przedstawionych do odbiorów do końca roku, a do ruchu będą wprowadzane od 16 stycznia 2016. W przypadku tego kontraktu, podobnie jak w realizacji umowy na pojazdy PesaDART dla PKP IC, zastosowano mechanizm depozytu, co zapewnia wykorzystanie wszystkich środków unijnych – wyjaśnia Michał Żurowski, rzecznik Pesy.
Bydgoszcz wzbogaci się o dwie nowe linie tramwajowe (9, 10), dwie linie autobusowe dzienne (82, 89) i jedną nocną (36N). Swoje trasy zmieni siedem linii tramwajowych oraz kilkanaście autobusowych. Nową trasę obsłużą cztery linie tramwajowe. Do pętli przy Niepodległości dojadą 7 i 10, a do pętli Łoskoń Zajezdnia linie 3 i 5. Swoje trasy zmieni też szereg autobusów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.