Rozbudowa ul. Kujawskiej, na której pojawi się linia tramwajowa, będzie najważniejszą inwestycją, którą zaplanowano na najbliższe lata w Bydgoszczy. Zadanie zostanie połączone z zakupem nowoczesnego taboru tramwajowego. Jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na prace budowlane.
– Rozbudowana ul. Kujawska sprawi, że zdecydowanie poprawimy dojazd do centrum z osiedli tak zwanego górnego tarasu. Warto podkreślić, że wraz z realizacją tego zadania zamierzamy zakupić kolejnych 15 nowoczesnych tramwajów. Poza tym poprawi się też estetyka tej części centrum miasta – mówi Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.
Tramwaj lekko zagłębionyRozbudowa ul. Kujawskiej zakłada między innymi budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Po stronie wschodniej posiadać będzie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy.
Ciąg Wały Jagiellońskie –Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone. Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagało budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas.
Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do osób niepełnosprawnych, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków czy wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe , wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.
Tramwaj w Solskiego i nowe wozyZ ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzone w ul. Solskiego z uwagi na inną, również planowaną inwestycję, czyli budowę trasy tramwajowej wzdłuż ulic: Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. To pozwoli na uniknięcie ponownej przebudowy samego ronda przy przystąpieniu do prac związanych z realizacją linii w stronę Błonia. Zlikwidowana zostanie natomiast pętla przy ul. Karpackiej, ponieważ jej dalsze istnienie jest niemożliwe między innymi z uwagi na konieczność obniżenia ronda. W ramach innego zadania zostanie jednak rozbudowana pętla przy ul. Magnuszewskiej.
Inwestycja zostanie połączona także z zakupem 15 nowoczesnych tramwajów. Wstępnie wartość całego projektu oszacowano na 275 mln zł. W najbliższych dniach określone zostaną środowiskowe uwarunkowania inwestycji. Wiosną Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zamierza wystąpić o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Po jej uzyskaniu planowane jest przygotowanie przetargu na prace budowlane. Zakończenie zadania planowane jest na przełomie 2018 i 2019 roku.