Długo wyczekiwana przez mieszkańców bydgoskiej dzielnicy Fordon inwestycja powoli zbliża się ku końcowi. Już rozpoczęły się testy tramwajów. W pierwszy kurs pojechał Konstal 805N. Później swoje pojazdy testowała bydgoska Pesa. W układzie komunikacyjnym miasta szykuje się mała rewolucja. – To zmiany jakościowe na lepsze na linii wschód – zachód – mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy z Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Realizowana od co najmniej dwóch lat inwestycja do Fordonu jest już w bardzo zaawansowanej fazie. Konsorcjum Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe odpowiada za powstanie dwutorowej linii tramwajowej do dzielnicy Fordon.
Nowa linia to wiele korzyści dla mieszkańców. Dla porównania, nowo budowany układ tramwajowy w Olsztynie jest wielkościowo zbliżony do bydgoskiej inwestycji i wynosi 11 km. – Nowa linia to dla nas 10 kilometrów linii tramwajowej, 13 par przystanków oraz diametralnie zmieniony układ komunikacyjny – wylicza Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy z Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Nowy układ komunikacyjny
Jak się okazuje, dzielnica Fordon tak się rozbudowała, że ZDMiKP postanowił przebudować układ komunikacyjny w mieście. Dotyczy to nie tylko linii, które kursują do samego Fordonu. – Linia tramwajowa wywołuje też zmiany na połączeniu Fordonu z głównym tarasem Bydgoszczy – Wyżynami – mówi rzecznik. – Przyniesie to zmiany jakościowe na lepsze na linii wschód – zachód – dodaje.
– Jeżeli rozmawiamy o Fordonie, to mówimy o małym mieście, bo to jest w tej chwili 70 tys. mieszkańców. Zintegrujemy tutaj komunikację autobusową z komunikacją tramwajową, tak by z każdego punktu Fordonu mieszkańcy mieli szybkie połączenie. Zwłaszcza tramwajem – mówi Kosiedowski. Bo jak zauważa rzecznik, ul. Fordońska – główny korytarz łączący dzielnicę z resztą Bydgoszczy – często jest zakorkowana. Natomiast trakcja tramwajowa usytuowana jest poza jezdnią. Dodatkowym atutem jest także objęcie tramwajów priorytetem na skrzyżowaniach w ramach popularnego ostatnio ITS-u. – Nie ma sposobu, żeby nasz szynowy środek transportu łapał jakiekolwiek opóźnienia. Zmienia się dzięki temu jakość połączeń, które będą szybsze, a także których będzie więcej – zaznacza Kosiedowski.
Ostateczny kształt nowego układu komunikacyjnego będzie jednak znany dopiero za jakiś czas. – Po konsultacjach społecznych trafiło do nas 250 kart zgłoszeniowych. Mieszkańcy Bydgoszczy proponują różne warianty zmian z perspektywy pasażera. Dla nas jest to bardzo istotne, bo jeżeli namawiamy bydgoszczan do korzystania z komunikacji miejskiej, to chcemy, by mieli oni także udział w kształtowaniu tej komunikacji – mówi rzecznik. – Około tygodnia zajmie nam analiza nadesłanych zgłoszeń. W drugiej połowie miesiąca będziemy mieli opracowane ankiety – dodaje.
Już testują tramwaje
Mimo że nie zakończyły się jeszcze prace budowlane nad nową trasą tramwajową, to już rozpoczęły się testy tramwajów. Pierwszy pojazd wyjechał na tory w czwartek (12.11.). Był to Konstal 805N. Z kolei później swoje nowe pojazdy dla Spółki Tramwaj Fordon testowała bydgoska Pesa.
– Nasz tramwaj znalazł się na torach po pojeździe starszego typu. Celem było sprawdzenie współpracy pojazdu z infrastrukturą – mówi Maciej Żurowski, rzecznik prasowy Pesy. –Testy wypadły bardzo dobrze. Tramwaj przejechał trasę, a infrastruktura nie zawiodła – dodaje.
Do tej pory Bydgoszcz posiadała w swoim dorobku tylko dwa tramwaje niskopodłogowe. Na potrzeby inwestycji spółka Tramwaj Fordon zamówiła kolejne. – Trudno nie być dumnym, skoro miasto, w którym siedzibę ma Pesa, doczeka się większej liczby niskopodłogowych pojazdów – mówi Żurowski.
Na razie w Bydgoszczy jest jeden nowy tramwaj. – Jedenaście kolejnych pojazdów przekażemy w grudniu – deklaruje rzecznik Pesy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.