Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zwiększyło poziom dofinansowania dla inwestycji polegającej na budowie linii tramwajowej do Fordonu. Bydgoszcz zaoszczędzi około 70 mln zł. Gotowy jest też pierwszy z dwunastu nowoczesnych tramwajów Swing do obsługi nowego torowiska.
2 października na pętli przy ul Wyścigowej odbyła się prezentacja pierwszego z 12 zamówionych składów do obsługi linii do Fordonu. Pojazd wkrótce zacznie też testować nowe torowisko.
- Zbliżający się finisz prac budowlanych to połowa sukcesu. Drugą, równie ważną sprawą są komfortowe warunki podróży. Między innymi dlatego inwestycja jest połączona z zakupem 12 nowoczesnych składów z Pesy. Szczególnie cieszy to, że pojazdy dostarcza bydgoska firma. Od nowego roku będą one już wozić pasażerów na trasie do Fordonu - powiedział prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Budowa 10–kilometrowej trasy to jedna z największych tramwajowych inwestycji realizowanych w Polsce. - Podobnie jak w przypadku budowy węzłów integrujących transport kolejowy i komunikację miejską także to przedsięwzięcie jest stawiane za wzór - podkreślił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Paweł Olszewski. - Dlatego zwiększony został poziom dofinansowania kosztów kwalifikowanych. Dotychczas wynosił tylko 59 proc. Oznaczało to, że miasto ponosiło bardzo duży ciężar finansowy. Tymczasem jest to projekt, który oddziaływać ma na cały region. Wystarczy zresztą spojrzeć na rozmach inwestycji na węźle Bydgoszcz Wschód - podkreśla minister.
- Cieszę się, ze to właśnie po Bydgoszczy będą jeździły Swingi. Design pojazdu łączy w sobie nowoczesność z klasycznymi wzorcami. Tramwaj jest w 100-procentach niskopodłogowy, przyjazny dla osób starszych i niepełnosprawnych. Komfort we wnętrzu zapewnia m.in. klimatyzacja. Każdy pojazd wyposażony jest w nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz automat do sprzedaży biletów i system liczenia pasażerów - mówił prezes firmy PESA, Tomasz Zaboklicki.
Długość 5-członowego Swinga wynosi ponad 30 metrów. Maksymalna szerokość wozu to 2,3 m. Każdy skład będzie mógł zabrać ponad 200 pasażerów. Na całej długości pojazdu znajdować będzie się niska podłoga. Dostęp do tramwaju, także wózkiem, umożliwia wysuwana automatycznie bądź ręcznie rampa. Wśród dodatkowych udogodnień przewidziano klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu i monitoring. Tramwaje będą przystosowane do poruszania się z maksymalną prędkością około 70 km/h. Przy braku zasilania zewnętrznego tramwaj może przejechać kilkadziesiąt metrów.
Budowa linii tramwajowej do Fordonu wraz z zakupem taboru kosztuje ponad 437 mln zł. Z tego 351 mln to koszty kwalifikowane. Dotychczas poziom dofinansowania dla realizowanego projektu wynosił wspomniane 59 proc., czyli 207 mln zł. Po korzystnych zmianach wyniesie on 80 proc. Refinansowanie podniesie się więc na poziom 281 mln zł, czyli ponad 70 mln więcej. Dokładne rozliczenie projektu będzie znane po zakończeniu wszystkich robót budowlanych.
Bydgoska inwestycja jest częścią większego przedsięwzięcia BiT City polegającego m.in. na zakupie nowego taboru kolejowego oraz budowie nowoczesnego węzła komunikacyjnego w Solcu Kujawskim.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.