Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Piekarskiej w Bytomiu.
Wzdłuż ul. Piekarskiej w Bytomiu kursuje linia tramwajowa nr 38 – ostatnia w Polsce obsługiwana planowo, przez cały rok, liniowymi dwuosiowymi wagonami typu N. Linia tramwajowa na tej ulicy została zbudowana w 1913 roku i prowadziła do zajezdni miejskich tramwajów bytomskich. Ostatni remont kapitalny torowiska miał miejsce w latach 80-tych XX wieku. Linia jest jednotorowa, bez sygnalizacji i bez żadnej mijanki. Torowisko wbudowane jest w jezdnię w technologii „na boso” z nawierzchnią asfaltową lub z płyt EPT.
Nowe torowisko nadal jednotorowe, ale z mijankami
Modernizacja ma obejmować całe torowisko od przystanku końcowego w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich aż do ul. Sądowej, gdzie tor łączy się z linią prowadzącą od pl. Sikorskiego w kierunku Stroszka. Cały odcinek ma długość 1,3 km. Dobudowane mają być połączenia torowe: skręt z ul. Piekarskiej w ul. Sądową (w stronę Stroszka) oraz z ul. Sądowej w ul. Powstańców Warszawskich w kierunku południowym. Torowisko ma być zaprojektowane nadal jako jednotorowe, usytuowane w osi jezdni, jednak na końcowych odcinkach mają powstać dwie mijanki. Ruch na odcinku jednotorowym ma zostać zabezpieczony sygnalizacją międzymijankową (nie zostało wskazane jaki typ sygnalizacji należy zastosować, może być to więc równie dobrze sygnalizacja ręczna znana z wielu innych odcinków sieci tramwajowej na Górnym Śląsku). Rozjazdy najazdowe mają być sterowane elektrycznie. Torowisko ma zostać wykonane w technologii bezpodsypkowej ze sprężystym mocowaniem szyn w prefabrykowanych płytach betonowych.
Sieć trakcyjna ma być wielokrotna, skompensowana, mocowana do słupów trakcyjnych lub trakcyjno-oświetleniowych (likwidacja zawieszenia na budynkach). Zamawiający życzy sobie, aby wykonawca dokonał przeliczenia całego obszaru zasilania z podstacji Centrum i zaproponował nowy schemat sekcjonowana i zasilania odcinków sieci trakcyjnej wraz z przebudową i wyposażeniem w nowe urządzenia podstacji trakcyjnej. Ma przy tym uwzględnić planowaną przez miasto Bytom budowę nowego odcinka linii tramwajowej w rejonie dworca kolejowego.
Przystanki wiedeńskie, parkingi i ruch rowerowy
W założeniach projektowych wskazano, że wszystkie przystanki mają być typu wiedeńskiego, a wykonane mają być z kostki betonowej koloru czerwonego. Dziś na ul. Piekarskiej jest pięć przystanków, z czego trzy są dwukierunkowe i dwa jednokierunkowe (końcowe).
Nawierzchnia jezdni poza torowiskiem pozostanie bitumiczna, pasy ruchu mają mieć szerokość 3,0 m (po jednym w każdym kierunku). W miarę możliwości projektant ma wyznaczyć miejsca parkingowe na całej długości ulicy równolegle do osi jezdni oraz dodatkowy parking na ok. 20 miejsc w rejonie skrzyżowania z ul. Piłsudskiego. Przebudowane mają być skrzyżowania z ulicami: Wrocławską (DK 94), Piłsudskiego, Nawrota – Smolenia, al. Legionów – Żeromskiego, Prusa, Orląt Lwowskich, Grottgera i Powstańców Śląskich. Na tym ostatnim ma pojawić się sygnalizacja świetlna.
Wskazano, że na całej długości ma być dopuszczony ruch rowerowy w zależności od możliwości terenowych – albo na wydzielonych drogach, pasach lub ciągach pieszo-rowerowych albo też bez separacji na jezdni.
Jaka przyszłość linii?
Tak opisane założenia spowodują istotną zmianę jakościową infrastruktury na tej linii tramwajowej. Czy oznacza to kres eksploatacji wagonów typu N? Wszak Tramwaje Śląskie już wkrótce dysponować będą 12 niskopodłogowymi wagonami dwukierunkowymi Moderus Beta. Wydaje się jednak, że są one zdecydowane za duże jak na potrzeby linii 38, która jedynie w okresie Wszystkich Świętych przeżywa znacznie oblężenie przez pasażerów (w pobliżu znajduje się kilka cmentarzy, kursują wówczas wspólnie dwa wagony typu N). Moderusy Beta z pewnością będą wykorzystane na innych trasach. Wagony typu N na linii 38 stały się już dawno swoistą ciekawostką i atrakcją Bytomia. Modernizacja torowiska i przystanków nie powinna im zagrozić, a pasażerowie będą mogli wygodniej korzystać z tramwajów.
Chętni do realizacji tego zamówienia mają czas do 7 września 2015 r. na składanie ofert. Termin realizacji wyznaczono na koniec czerwca 2016 r. W ramach przedprojektowych wykonawca ma przedstawić dwie koncepcje, z których Tramwaje Śląskie wybiorą wariant na podstawie którego zostanie przeprowadzony dalszy ciąg prac.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.