Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Tramwaje Śląskie nie zrezygnują w pełni z obsługi wyjątkowej linii 38 w Bytomiu za pomocą zabytkowych tramwajów typu N. Krótka trasa ma być obsługiwana naprzemiennie przez eNkę i tramwaj częściowo niskopodłogowy, który Tramwaje Śląskie kupują w toczącym się przetargu.
Tramwaje Śląskie
prowadzą teraz dwa przetargi na zakup do 55 nowych tramwajów. Przedmiot zamówienia w jednym z postępowań zakłada dostawę 10 nowych tramwajów jednoczłonowych, z czego dwa mają być dwukierunkowe. Pojazdy będą częściowo niskopodłogowe, a wymagany udział niskiej podłogi wynosi 20%. Wagony mają zostać dostarczone do końca 2019 r.
Nie bez powodu Tramwaje Śląskie zaplanowały zakup jednoczłonowych linii dwukierunkowych. – Te wagony mają być skierowane do obsługi linii nr 38, zastępując wysłużone wagony typu N –
informował nas na początku sierpnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Jednocześnie zaznaczył, że przewidziana jest możliwość okazjonalnego lub weekendowego kursowania na linii 38.
Taka zapowiedź wywołała spore poruszenie, gdyż Bytom straciłby jeden ze swoich symboli. Teraz Tramwaje Śląskie podkreślają, że unikatowy charakter linii zostanie zachowany. – Po ogłoszeniu przetargu pojawiło się wiele publikacji prasowych, mogących sugerować, że nasze „eNki” znikną z krajobrazu Bytomia. Tak się nie stanie – podkreśla Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich.
Nowe tramwaje mają nie tyle zastąpić stare eNki, co kursować naprzemiennie z zabytkowym taborem. – Nie chcieliśmy mówić o tym już teraz, bo chodzi o zmiany w obsadzie taborowej, które wejdą w życie dopiero za kilka lat, ale faktycznie plan zakłada, iż linia nr 38 będzie obsługiwana jednocześnie dwoma wagonami – nowym, niskopodłowym, ułatwiającym podróż zwłaszcza osobom starszym, chorym, czy rodzinom z dziećmi oraz charakterystycznym dla tej linii, zabytkowym wagonem typu N – wyjaśnia Andrzej Zowada.
Zmiany mają zostać wprowadzone po kompleksowej modernizacji ulicy Piekarskiej. Inwestycja obejmie remont torowiska, jak i jezdni, chodników, oświetlenia i infrastruktury podziemnej. Zakończenie tych prac ma zbiec się w czasie z dostawą nowych dwukierunkowych wagonów.