Tramwaje Śląskie analizują oferty złożone w przetargu na dostawę 12 nowych częściowo niskopodłogowych pojazdów. W postępowaniu nie startuje żaden z głównych graczy obecnych na rynku tramwajowych. Konkurencja rozgrywa się między dwiema poznańskimi firmami – Cegielskim i Modertransem.
W przetargu na dostawę 12 dwukierunkowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów wpłynęły dwie oferty – obie złożone przez poznańskie firmy. – Trwają prace nad ich oceną. Do połowy lipca powinniśmy mieć jasność co do wyboru firmy – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Tańszą propozycję złożyła Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski, która jest gotowa zrealizować zamówienie za 41 mln 788 tys. zł. Drugi z kolei Modertrans zaoferował kwotę 47 mln 400 tys. zł. O wyborze decyduje przede wszystkim cena (90% oceny). Pozostałe punkty można uzyskać za udział niskiej podłogi.
Tramwaje Śląskie zamawiają dwukierunkowe pojazdy o długości od 26 do 29 m i szerokości mieszczącej się w przedziale 235-240 cm. Tramwaje powinny mieć co najmniej 20% niskiej podłogi (to jest 350 mm nad główką szyny w strefie drzwi, część wysokopodłogowa nie może przekraczać 930 mm). Mają pomieścić co najmniej 170 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Zwycięzca przetargu będzie miał czas do 31 maja przyszłego roku na dostarczenie tramwajów, przy czym dostawy muszą się rozpocząć już w marcu przyszłego roku.
Jak dotąd Cegielski wyprodukował 30 wysokopodłogowych wagonów dla Warszawy. Dostawy tramwajów oznaczonych 123N zostały zrealizowane w 2007 r. Oprócz tego w 1995 r. w zakładach Cegielskiego powstał prototyp trójczłonowego tramwaju, z niskopodłogową wstawką, zwany Glizdą. Tramwaj oznaczony 115N (Konstal/HCP 105N/2) miał w założeniach obsługiwać Poznański Szybki Tramwaj. W 2007 r. premierę miał inny prototyp Cegielskiego – Puma (118N). Pojazd ten również jeździł po Poznaniu. Oba prototypy nie są już eksploatowane.
Modertrans z kolei specjalizuje się w modernizacji istniejących wagonów. W swojej ofercie ma też zupełnie nowy tramwaj Moderus Beta MF 02 AC. To trójczłonowy jednoprzestrzenny pojazd z częściowo niską podłogą. Pojazdy te są eksploatowane w Poznaniu. Ponadto jednego Moderusa firmy Modertrans będą też
samodzielnie składać Tramwaje Szczecińskie.