Krajowa Izba Odwoławcza uznała racje Cegielskiego wykluczonego z przetargu na dostawę 12 częściowo niskopodłogowych pojazdów dla Tramwajów Śląskich. Teraz zamawiający będzie musiał jeszcze raz rozpatrzyć oferty.
W połowie lipca Tramwaje Śląskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę dwunastu częściowo niskopodłogowych pojazdów. Spółka wybrała droższą ofertę Modertransu, opiewającą na kwotę 58,3 mln zł brutto. Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski z powodu niespełnienia warunków specyfikacji zamówienia została wykluczona z postępowania. Zamawiający wskazywał, że najniższy punkt tramwaju, przy pełnym obciążeniu i zużyciu elementów kół, wynosi 18 mm, podczas gdy przepisy dopuszczają minimum 30 mm. Jednocześnie oferent, korzystający z referencji Domu Handlowego UKWZ Ukraina, nie dostarczył dokumentów, z których jednoznacznie wynikałoby, czy odbiorcy otrzymali dopuszczone do użytkowania pojazdy. Cegielski odwołał się ws. decyzji o odrzuceniu oferty i wykluczeniu z postępowania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).
W piątek 1 sierpnia KIO uznała racje Cegielskiego. – Sentencja uwzględnia odwołanie Cegielskiego. Nakazuje zamawiającemu unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty i decyzji o wykluczeniu odwołującego. Zamawiający będzie musiał ponowne przeprowadzić badanie ofert po uprzednim wezwaniu oferenta do uzupełnienia dokumentacji oraz złożenia wyjaśnień w zakresie parametrów technicznych – mówi Justyna Tomkowska, rzecznik prasowy KIO.
Zamawiającemu przysługuje prawo odwołania do Sądu. – Nie dostaliśmy jeszcze uzasadnienia, czekamy na dokumentację. Wygląda na to, że musimy jeszcze raz przeprowadzić ocenę ofert. Będziemy chcieli, żeby Cegielski uzupełnił dokumenty – mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Zgodnie z dokumentacją przetargową o wyborze oferty decyduje przede wszystkim cena (90% oceny). Pozostałe punkty można uzyskać za udział niskiej podłogi.
Tramwaje Śląskie zamawiają dwukierunkowe pojazdy o długości od 26 do 29 m i szerokości mieszczącej się w przedziale 235-240 cm. Tramwaje powinny mieć co najmniej 20% niskiej podłogi (to jest 350 mm nad główką szyny w strefie drzwi, część wysokopodłogowa nie może przekraczać 930 mm). Mają pomieścić co najmniej 170 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Zwycięzca przetargu będzie miał czas do 31 maja przyszłego roku na dostarczenie tramwajów, przy czym dostawy muszą się rozpocząć już w marcu przyszłego roku.
O doświadczeniu dwóch firm startujących w przetargu pisaliśmy
tutaj.