XCity Inevestment, spółka deweloperska PKP SA, szykuje się do ogłoszenia w najbliższym czasie postępowania na zagospodarowanie narożnika przy ważnym skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II. Przewidziano przestrzeń biurowo-komercyjną z miejscami pracy dla 10 tys. osób. Dominantą ma być nawet 220-metrowy wieżowiec, a wyróżnikiem obszaru – tereny publiczne.
Jedną z większych inwestycji deweloperskich,
jakie szykuje PKP SA, jest budowa kompleksu biurowo-handlowego Centralna Park z hotelem w miejscu obecnych parkingów, znajdujących się w północno-zachodnim narożniku Alej Jerozolimskich i al. Jana Pawła II. Teren do zagospodarowania obejmuje obszar 2 hektarów. Oferowana powierzchnia komercyjna to 100 tys. m kw. Na razie PKP dysponuje koncepcją opracowaną przez Sud Architekt Polska.
Na wyniesieniu przewidziano ogólnodostępne tereny z zielenią, do których będą prowadziły schody. To wszystko po to, by ukryć parkingi, choć inwestycja ma być podporządkowana głównie obsłudze komunikacją publiczną. – Stworzenie tak wielu miejsc pracy – ok. 10 tys. ludzi – wiążę się z dużą liczbą samochodów. Chcemy pokazać potencjał wynikający z komunikacji kolejowej. To będzie obszar bardzo dobrze skomunikowany – mówi Maciej Król, szef XCity Investment, spółki deweloperskiej powołanej przez PKP SA.
Centralna Park ma być połączona z Dw. Centralnym. Nie wiadomo jeszcze, czy inwestycja obejmie też dworzec WKD. – Obszar WKD nie jest w naszej gestii, ale będziemy porozumiewać się z właścicielem WKD, żeby zintegrować i wykorzystać możliwości realizacji tego projektu – zapowiada Król.
Dominantą obszaru z pewnością będzie wieżowiec, planowany tuż przy skrzyżowaniu. Jego wysokość nie jest jeszcze określona. – Jest przewidzianych kilka koncepcji. Finalnie o kształcie wieżowca będzie decydował wyłoniony inwestor, który będzie decydować, jak optymalnie wykorzystać ten obszar. Nasze różne analizy dopuszczają wybudowanie tam wieżowca nawet do 220 metrów. To trochę więcej niż Warsaw Spire – mówi Maciej Król, szef XCity Investment.
Szacowana wartość projektu wynosi 350 mln euro. – W tej chwili będziemy rozpoczynać postępowanie i zapraszać inwestorów do złożenia ofert związanych z realizacją tego projektu. Przewiduję, że potrzebujemy około roku, by mówić o konkretnym partnerze. W pierwszej połowie przyszłego roku powinniśmy poznać pierwsze koncepcje, które do nas spłyną od różnych, potencjalnych partnerów – zapowiada Król. Prace miałyby być realizowane w czasie przebudowy linii średnicowej. Planowany termin zakończenia to 2023 r.