Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Chmielnicki. Będą nowe trolejbusy. Zdecydowanie za mało

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-01-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Chmielnicki. Będą nowe trolejbusy. Zdecydowanie za mało
Fot. Kasper FiszerTrolejbusy JuMZ-T2 i towarowy KTG-1 oraz autobus w Chmielnickim
Powoli wznawiana jest wymiana taboru trolejbusowego w ukraińskim Chmielnickim. Do miasta trafiły dwa nowe wozy produkcji ukraińskiej, ale tak skromna dostawa nie zaspokoi potrzeb wynikających z wieloletniego zastoju. Liczący ponad setkę pojazdów park taborowy składa się niemal wyłącznie z przestarzałych radzieckich wozów ZiU-9 i pochodnych.

Leżący w środkowej Ukrainie ćwierćmilionowy Chmielnicki – historyczny Płoskirów – to jedno z miast, w których trolejbus odgrywa kluczową dla komunikacji miejskiej rolę. Sieć popularnego w czasach sowieckich środka transportu otwarto tu w 1970 roku. Epoka rozwoju systemu transportu elektrycznego trwała tu dłużej niż Związek Radziecki – w pierwszych latach niepodległej Ukrainy park taborowy rozrósł się do ponad 140 pojazdów, a długość sieci osiągnęła 100 km.

Miasto krótkich serii

Dziś trolejbusy kursują na 19 trasach, a w dni robocze miejskie przedsiębiorstwo „Elektrotrans” uruchamia 80 brygad (ilostan wynosi sto kilkanaście pojazdów). Od czasów swojej świetności w taborze zaszły jednak tylko niewielkie zmiany. W eksploatacji pozostaje ponad setka pojazdów generacji ZiU-9, które już w momencie rozpoczęcia produkcji serii – w 1971 roku – były uproszczone konstrukcyjnie względem innych modeli tamtego czasu.

Wszystkie nowsze modele trolejbusów kupione zostały w krótkich lub bardzo krótkich seriach. W latach 1992 i 1994 do eksploatacji weszły pojazdy z fabryki w Dniepropietrowsku – JuMZ T1 (10 szt.) i JuMZ T2 (8 szt.), a kolejnymi nowymi trolejbusami były zakupione dopiero w 2008 roku niskopodłogowe wozy Bogdan T601-11. „Elektrotrans” kupił jednak tylko dwie sztuki pojazdów z ukraińskich zakładów w Łucku, bo dalsze plany pokrzyżował kryzys ukraińskiego budżetu. W tym samym roku do Chmielnickiego przyszły dwa egzemplarze eksperymentalnego modelu Dnipro Е187 produkowanego w kooperacji ukraińsko-rosyjskiej, co – nie licząc zakupu jednego pojazdu ZiU opartego na modelu ZiU-9 w 2011 roku – zakończyło dostawy.

Nowe Elektrony naprzeciw „marszrutkom”

Stagnację przerwać ma pierwsze od trzech lat wpisanie na stan „Elektotransu” nowego taboru – kolejnych trolejbusów produkcji krajowej, ale jeszcze innego producenta – Elektron-Elektrotrans – kooperującego z firmami z Niemiec. Lwowska spółka znana jest do tej pory głównie z produkcji nowych wagonów tramwajowych dla Lwowa. Przynajmniej póki co stworzona zostanie jednak jeszcze jedna wyjątkowo krótka seria eksploatowana w chmielnickim przedsiębiorstwie – dostawa objęła tylko dwie sztuki modelu Т19101, na tyle pozwolił bowiem miejski budżet. Każdy z pojazdów wart jest 2,2 mln hrywien (500 tys. zł). Elektrony dotarły już do swojej nowej zajezdni, ale wciąż trwają jazdy testowe. Ich premiera liniowa ma odbyć się na przełomie stycznia i lutego.

Chmielnicki to jedno z licznych miast Ukrainy, które borykają się z podobnymi problemami taborowymi. Zła kondycja pojazdów połączona z cięciami w liczbie wykonywanych połączeń skutkują powolnym, ale stopniowym oddawaniem znacznej części ruchu tzw. marszrutkom, niewielkim busom. Choć mają one szereg niewątpliwych zalet – mała liczba miejsc skutkuje wielokrotnie kursowaniem z bardzo dużymi częstotliwościami, a przyjmowany często model jednoosobowej działalności gospodarczej kierowców sprzyja dużej mobilności i bieżącemu dopasowywaniu się do potrzeb – „marszrutki” nie są wielokrotnie w stanie przejąć dużych potoków od pojazdów o o wiele większych gabarytach.
Ukraińskie miasta stoją teraz przed sporymi wyzwaniami komunikacyjnymi. W planach modernizacyjnych Kijowowi i Ukrainie pomóc ma Zespół Doradców Gospodarczy TOR. – Chcemy, żeby ZDG TOR stał się pośrednikiem między Kijowem a Polską i producentami, którzy chcą inwestować na Ukrainie. Podmiot ten najlepiej orientuje się o możliwościach polskiego przemysłu i musi zebrać informacje o zainteresowanych producentach – mówi Siergiej Meisel, szef Kyjiwpastrans.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5