Władze Cieszyna i Czeskiego Cieszyna rozważają przywrócenie zlikwidowanej przed stu laty komunikacji tramwajowej spinającej oba brzegi Olzy. Według wstępnych założeń połączenie miałoby mieć przede wszystkim charakter atrakcji turystycznej. W kwietniu przyszłego roku zakończą się dofinansowane ze środków unijnych prace koncepcyjne, których inicjatorem jest strona polska.
Komunikacja tramwajowa w Cieszynie funkcjonowała tylko przez dziesięć lat i została zlikwidowana już w 1921 r. Istnieje szansa na jej przywrócenie po mniej-więcej wieku przerwy. Samorządy z obu stron Olzy opracowują bowiem wstępną koncepcję uruchomienia międzynarodowego polsko-czeskiego połączenia tramwajowego spinającego Cieszyn z Czeskim Cieszynem (Český Těšín).
Powstanie analiza
– W chwili obecnej realizujemy transgraniczny polsko-czeski projekt pod nazwą Analiza możliwości przywrócenia tramwaju jako atrakcji turystycznej Cieszyna i Czeskiego Cieszyna – potwierdza Renata Karpińska, kierownik Biura Promocji, Informacji i Turystyki w Urzędzie Miejskim w Cieszynie.
Niedawno miasto zleciło wykonanie wspomnianej analizy firm konsorcjum Kreatus z Bielska-Białej i Wolański z Warszawy. Wartość umowy to 97 tys. zł brutto. – Liczymy, że wspólnie z klientem wypracujemy w Cieszynie atrakcję na miarę wioski tramwajowej w angielskim Chirch - integrującą społeczności komunikacyjne Polski i Czech oraz ściągającą do obu krajów turystów z całego świata – mówi Michał Wolański, którego firma będzie uczestniczyła w przygotowaniu opracowania.
Przed wykonawcą szereg pytań
Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie analizy społeczno-ekonomiczno-technicznej uwzględniającej aspekty historyczne, przestrzenne, techniczne, rozwoju turystyki, marketingowe i prawne wariantywnych modeli przywrócenia transgranicznego połączenia tramwajowego jako atrakcji turystycznej. Opracowanie ma zawierać szczegóły operacyjne wdrażania projektu w postaci tramwaju lub alternatywnej formy komunikacji.
Przed autorami analizy postawiono szereg pytań. Będą musieli wskazać, czy przywrócenie tramwaju transgranicznego, łączącego zabytkowe śródmieścia, jest zasadne i spójne z tendencjami występującymi na rynku turystycznym, a także czy ten środek transportu może spełniać funkcję komunikacyjną. Wykonawca będzie musiał przeanalizować i określić trasę tramwaju – historyczną oraz co najmniej jedną alternatywną z propozycją umiejscowienia przystanków, zajezdni. Analiza powinna też odpowiadać na kwestie związane z wymaganiami technicznymi pojazdu (napęd, wyposażenie, wnętrze, hamulce, konstrukcja, wygląd, długość, wyposażenie, wnętrze, hamulce, światła, konstrukcja, wygląd, oznaczenia itp..), a także uwarunkowaniami trasy (w tym, czy powinna być ona jedno- bądź dwukierunkowa). Cieszyn pyta również o kwestie wpływu komunikacji szynowej na środowisko zewnętrzne (hałas, drgania).
Wykonawca musi też poświęcić uwagę kwestiom administracyjno-prawnym po stronie polskiej i czeskiej, warunkującym kwestię powrotu tramwaju. Analiza powinna wskazać model prawno-fuunansow budowy i utrzymania linii, a także określać, kto powinien być właścicielem linii i ją utrzymywać pod względem technicznym. Jedno z pytań dotyczy też funkcji towarzyszących związanych z obsługą pasażerów – w pojeździe i na przystankach. Innymi słowy co powinno zostać wykonane, by uatrakcyjnić połączenie tramwajowe pod względem turyststycznym, społecznym, kulturalnym czy ekonomicznym.
A może autobus? Odpowiedź za pół roku
W trakcie trwania postępowania w trybie zapytania ofertowego wpłynęło pytanie od potencjalnych wykonawców o to, czy wpierw zamawiający może wskazać wady i zalety oraz wstępne koszty dla tramwaju opartego o standardy współczesne, tramwaju opartego o polskie i czeskie pojazdy historyczne – wraz z zajezdnią-muzeum, autobusu spalinowego-niskoemisyjnego (wraz z dostosowaniem infrastruktury drogowej), autobusu elektrycznego (wraz z dostosowaniem infrastruktury drogowej), a także autobusu opartego o polskie i czeskie pojazdy historyczne - wraz z zajezdnią-muzeum i dostosowaniem infrastruktury drogowej. Dopiero po omówieniu z miastem miałby zostać wybrany wariant do analizy. Cieszyn przystał na takie rozwiązanie.
Opracowanie powinno być gotowe w połowie kwietnia 2018 r.– Do tego czasu nie możemy wskazać, na ile realne jest przywrócenie połączenia tramwajowego – stwierdza Renata Karpińska. Dodaje, że inicjatorem wszelkich działań w tej sprawie jest strona polska. Obecne prace o charakterze studyjnym dofinansowane są w ramach unijnego programu Przekraczamy Granice 2014 – 2020. Budżet projektu to ok. 43 tys. euro.
Linia tramwajowa przecięta granicą
Nie wiemy na razie, na ile trasa odtwarzanego połączenia miałaby pokrywać się z przebiegiem linii sprzed lat. Sieć funkcjonująca na początku zeszłego stulecia miała ok. 1,8 km długości i składała się z głównej linii spod dzisiejszego czeskiego dworca kolejowego w okolice Górnego Rynku (dziś po stronie polskiej) oraz z krótkiej odnogi do zajezdni zlokalizowanej przy ul. Dojazdowej. Tor miał szerokość 1000 mm.
Kres działalności cieszyńskiego tramwaju związany był z podziałem miasta na część polską i czechosłowacką, jaki nastąpił w 1920 r. Płynne prowadzenie komunikacji stało się wówczas niemożliwe z uwagi na kontrole graniczne. Po roku funkcjonowania tramwaju jako międzynarodowego podjęto decyzję o jego likwidacji. Tabor sprzedany został do Łodzi (gdzie sieć o szerokości toru 1000 mm funkcjonuje rzecz jasna do dziś). Wszystkie cztery wagony trafiły tam do podmiejskiego przewoźnika Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe (a po II wojnie światowej – do tamtejszego MPK). Ostatni z tramwajów z cieszyńską przeszłością został wycofany z ruchu dopiero w 1959 r. W samym Cieszynie zachował się natomiast budynek zajezdni tramwajowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.