Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Co nad linią średnicową w Warszawie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Co nad linią średnicową w Warszawie
fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Kolejarze zastanawiają się nad przykryciem linii średnicowej w Warszawie i zabudową uzyskanych w ten sposób terenów. Pretekstem jest planowana modernizacja infrastruktury kolejowej. Choć w PKP SA bardzo liczą na przyjęcie prawa warstwowego, spółka ma w zanadrzu także inne rozwiązania.

W nowo rozpoczętej perspektywie unijnej kolejarze planują szeroko zakrojoną przebudowę Warszawskiego Węzła Kolejowego. Zasadniczym elementem prac będzie modernizacja linii średnicowej od 2018 r. Utrudnienia mają potrwać kilka lat.

Kolejarze myślą w kontekście tych prac nad uwolnieniem i wykorzystaniem potencjału terenów nad i w rejonie linii średnicowej. – Rozmawiamy o tym, żeby przy okazji modernizacji tej linii wykonać dodatkowe prace, które pozwolą później na jej zabudowanie – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.

Średnica tylko częściowo jest poprowadzona w tunelu. Na zachodnim odcinku tory wiodą w wykopie. – Pomiędzy Żelazną a Towarową pas jest dość wąski, więc zastanawiamy się, czy jest sens planować tutaj zabudowę kubaturową. Możliwe, że lepszym rozwiązaniem będzie przykrycie lekką konstrukcją, która pozwoli na stworzenie nowej przestrzeni miejskiej – mówi Bator.

Teren na wschód od Towarowej jest objęty oddzielnym postępowaniem deweloperskim. PKP SA szukają partnera, z którym zagospodarują obszar w okolicy dawnego Dworca Głównego. Spora część zgłoszonych propozycji zakłada również przykrycie torów w tym miejscu. Wizję, która ma szansę na realizację, mamy poznać wiosną.

Kolejny atrakcyjny teren znajduje się nad tunelem średnicowym w rejonie Dworca Śródmieście. – Jesteśmy użytkownikiem wieczystym części terenu, największa działka jest jednak własnością m.st. Warszawy. Ustalamy z Miastem, w jaki sposób zrealizować to, co jest zapisane w planie zagospodarowania przestrzennego – zdradza Jarosław Bator. Jak dodaje, w celu umożliwienia zabudowy konieczne są wzmocnienia tunelu. Kolej jest przy tym w dosyć dogodnej sytuacji. – Większość placu Defilad jest poszatkowana roszczeniami. Tam, gdzie my mamy Warszawę Śródmieście, zawsze był dworzec, więc nie ma kto składać ewentualnych roszczeń – mówi Bator.

Na razie przeszkodą w realizacji planów deweloperskich może być brak prawa warstwowego, przez co nie można rozdzielić własności podziemnego obiektu od własności gruntu nad nim. Kolejarze jednak nie zrażają się. – Mamy kilka pomysłów. Są one oparte o prawo służebności i inne istniejące rozwiązania w prawodawstwie polskim. Niemniej jednak nie tylko nam, ale też innym dysponentom terenów zurbanizowanych zależy na tym, żeby powstało prawo, które ureguluje kwestie tego typu terenów – mówi Jarosław Bator.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5