Wcale nie brzydko pachnący pasażerowie, czy głośno zachowująca się młodzież, ale ludzie tłoczący się przy wejściach to najbardziej irytujący element publicznego transportu. Tak uważają pasażerowie brytyjskich kolei.
Dziennik „Daily Express” zamieścił na swojej stronie internetowej omówienie sondażu przeprowadzonego przez serwis sprzedaży biletów redspottedhanky.com. 2 tys. pasażerów kolei zapytano o to co ich najbardziej denerwuje podczas podróży pociągiem. Okazało się, że najbardziej irytujący są pasażerowie, którzy próbują wejść do wagonu zanim wysiądą ci, którzy nim już jechali. Na kolejnych miejscach znaleźli się pasażerowie, którzy brzydko pachną i ci którzy są pijani.
– Podróżujący próbują wypełnić lukę między dwoma środowiskami, w których czują się dobrze i do których są przyzwyczajeni, a więc domem i pracą. Stąd wszystkie te zachowania, którymi starają się „oswoić” przestrzeń, a które mogą być irytujące dla współpasażerów – twierdzi pytany przez „Daily Express” psycholog Jo Hemmings. – Stąd częste jest luzackie zachowanie, słuchanie muzyki, czy próba wejścia lub wyjścia z pojazdu jak szybko się da. Próbujemy to miejsce spersonalizować, inni próbują tego samego, a wszystko często odbywa się w tłoku, w miejscu zdecydowanie publicznym – tłumaczy.
Ankieta przynosi też kilka innych ciekawych informacji. Średnio przepytywany Brytyjczyk dojeżdżając pociągiem do pracy spędza w nim 42 minuty i tym co go frustruje jest niepewność, czy znajdzie miejsce siedzące. Aż 45 proc. przepytywanych przyznaje, że stara się zniechęcić współpasażerów do rozmowy, zakładając na uszy słuchawki, lub wbijając nos w okno. Ponad połowa mimo irytujących zachowań współpasażerów, nie reaguje, woli zmienić miejsce, a czasem nawet wagon.
– Denerwujemy się w milczeniu, zachowując kamienną twarz, wstrzymujemy oddech, albo po prostu się odwracamy. Tak naprawdę to równie frustrujące jak zachowanie współpasażerów, które wzbudziło naszą irytację – tłumaczy psycholog.
Poniżej lista 20 najbardziej irytujących zachowań z jakimi Brytyjczycy stykają się w swoich podróżach do pracy. Ciekawe, czy w Polsce ta lista wyglądałaby podobnie.
1. Pasażerowie wpychający się do wagonu, zanim wszyscy wysiądą 2. Brzydko pachnący współpasażerowie 3. Pijani współpasażerowie 4. Pasażerowie słuchający głośno muzyki 5. Pasażerowie za tobą, którzy trącają kolanami twoje oparcie 6. Rodzice którzy nie zwracają uwagi na zachowanie dzieci 7. Pasażerowie, którzy nie ustępują miejsca gdy powinni 8. Pasażerowie głośno słuchający muzyki w słuchawkach 9. Pasażerowie, którzy głośno jedzą 10. Pasażerowie trzymający nogi na siedzeniach 11. Pasażerowie z jedzeniem, które intensywnie pachnie 12. Pasażerowie, który po prostu oczekują, że się przesuniesz i nie mówią „przepraszam” 13. Pasażerowie kaszlący i charczący 14. Rozmawiający przez telefon, którzy wielokrotnie powtarzają „jestem w pociągu, nie mogę rozmawiać” 15. Pasażerowie, których oddech czujesz na karku 16. Kichający i stale pociągający nosem 17. Grający głośno w gry elektroniczne 18. Pasażerowie, którzy głośno rozmawiają 19. Pasażerowie trzymający bagaże na siedzeniach 20. Pasażerowie, którzy rozmawiają w „Quiet Zone” (w niektórych brytyjskich pociągach, piętrowych, wyższy poziom jest tzw. strefą ciszy)
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.