Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Co trzeba poprawić w olsztyńskim tramwaju

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Co trzeba poprawić w olsztyńskim tramwaju
fot. MJKrańcówka przy Wysokiej Bramie
Pierwszy dzień regularnego kursowania tramwajów przyniósł sporo zachwytu, ale też pokazał, gdzie jeszcze trzeba wprowadzić poprawki. Od południa, czyli oficjalnej inauguracji, do późnego wieczora zainteresowanie olsztynian nowym środkiem lokomocji nie słabło. Z pewnością wygrywała ciekawość, wzmocniona zresztą możliwością podróżowania bez biletu.

Z pewnością 19 grudnia przejdzie do historii Olsztyna oraz historii transportu miejskiego w Polsce. Stolica województwa warmińsko-mazurskiego dołączyła bowiem do miast posiadających komunikację szynową. Tym samym w Polsce mamy już piętnaście sieci tramwajowych.

Budowa tramwaju zakończyła się na przełomie października i listopada. Jak tylko ucichły echa uciążliwych prac inwestycyjnych, to rozpoczęły się pierwsze jazdy szkoleniowe motorniczych. Niestety, nie udało się w tak krótkim czasie wyszkolić całego – 38-osobowego – zespołu, więc zdecydowano się na stopniowe uruchamianie poszczególnych tras. Pierwszą linię, łączącą Wysoką Bramę z Jarotami, obsługiwały cztery tramwaje, które zgodnie z rozkładem jazdy miały odjeżdżać co 15-20 minut. To okazało się stanowczo za mało, jak na tak duże zainteresowanie olsztynian. Niestety, do ruchu w ciągu dnia nie skierowano dodatkowych wozów.

Bolączką całego systemu okazało się funkcjonowanie sygnalizacji świetlnych. Priorytet jakby nie działał, a tramwaje musiały tracić dużo czasu, zatrzymując się na kolejnych skrzyżowaniach. Biorąc pod uwagę wspomniane problemy ze światłami oraz duże obłożenie tramwajów, pojazdy potrzebowały ponad dwukrotnie więcej czasu na pokonanie całej trasy – nawet 36 minut zamiast 16 minut. To powodowało notoryczne opóźnienia i znaczne wydłużenie odstępów między tramwajami. Właściwie problem z utrzymaniem rozkładu jazdy występował do końca dnia. Także wieczorem tramwaj potrzebował kilku minut więcej na przejechanie trasy, niż założono to w rozkładzie jazdy.

Nie udało się też dokończyć wiat przystankowych. Jednak według zapowiedzi mają być one gotowe w ciągu kilku dni. Również system informacji pasażerskiej nie sprawował się najlepiej wobec nieregularnie kursujących tramwajów, szczęśliwie potem zaczęto wyświetlać komunikat o możliwych odstępstwach od rozkładu jazdy. Dużo problemów motorniczym sprawiało ustawienie informacji pasażerskiej wewnątrz tramwaju w zakresie wyświetlania właściwego kursu i nazw mijanych przystanków. Zaskakująco słabe okazały się zapowiedzi czytane przez nieśmiertelny syntezator mowy. Jakości nie przysłużyły się trzeszczące głośniki.

Warto jednak odnotować, że podróż najnowszym Solarisem Tramino była komfortowa – zwłaszcza w porównaniu do autobusu jadącego po nierównej drodze. Tramwaj poruszał się cicho i płynnie, nie rzucał na boki. Aczkolwiek w niektórych egzemplarzach odczuwalne były niepokojące wstrząsy przy przyspieszaniu i hamowaniu pojazdu – jakby tramwaj jechał po tarce. Prawdopodobnie to wina nie skalibrowanego jeszcze systemu antypoślizgowego.

Miejmy nadzieję, że niedociągnięcia zostaną sprawnie usunięte, a tramwaje zaczną jeździć zgodnie z rozkładem jazdy. Należy pamiętać, że sam system dopiero wystartował. Tak naprawdę dopiero teraz motorniczowie na żywym organizmie, przewożąc pasażerów, mogą doszlifować swoje niedawno nabyte umiejętności. Również mieszkańcy potrzebują czasu, żeby oswoić się z zupełnie nowym środkiem transportu. Oby tylko zainteresowanie olsztynian tramwajami utrzymało się na zbliżonym poziomie, co w dniu uruchomienia.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5