Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Coraz mniej aglomeracji w ofercie ŁKA

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Kasper Fiszerredaktor portalu Transport Publiczny

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, wydarzenia związane z komunikacją zbiorową komentował też w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Felietonista:

Kasper Fiszer

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
28-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Coraz mniej aglomeracji w ofercie ŁKA
fot. Kasper FiszerPociąg ŁKA w Zgierzu
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zmniejsza obsługę jedynej istniejącej linii o charakterze miejskim. Przewoźnik nie tylko wycofał się z obsługi połączenia Łódź Widzew – Zgierz w weekendy, ale też odwołał część kursów realizowanych w dni robocze. Inwestycja sprzed dwóch lat, dzięki której trasa uzyskała dobre parametry techniczne, wbrew pierwotnym zamiarom służy więc głównie ruchowi dalekobieżnemu, a nie aglomeracyjnemu.

Ostatnio dość szeroko komentowana była decyzja Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej o ograniczeniu przewozów na trasie Łódź Widzew – Zgierz. Przewoźnik całkowicie wycofał się z obsługi swojej jedynej stricte aglomeracyjnej linii w soboty, niedziele i święta. Ruch pociągów ŁKA na otwartym zaledwie dwa lata temu odcinku od pewnego czasu maleje także w dni robocze.

Linia kolejowa nr 16 biegnąca z Łodzi do Kutna na swoim początkowym odcinku prowadzi skrajem terenów zurbanizowanych. Nazywana do niedawna obwodnicą towarową trasa łączy położoną na dużym, ale oddalonym od centrum miasta blokowisku stację Widzew ze Zgierzem bez konieczności nadrabiania drogi przez Łódź Kaliską. Przez szereg lat wykorzystywano ją więc intensywnie w ruchu towarowym, a także sporadycznie – przy okazji remontów – do prowadzenia objazdów pociągów pasażerskich.

Pomysł wykorzystania jej w regularnym ruchu aglomeracyjnym od początku budził kontrowersje. Przy wielkich generatorach ruchu nie leży bowiem także żaden z trzech odbudowanych przystanków pośrednich. Żaden nie jest także istotnym węzłem przesiadkowym do autobusów czy tramwajów. Przy dużym osiedlu na Radogoszczu, gdzie można by liczyć na większe zainteresowanie podróżnych, peronu natomiast na razie nie ma.

Liczne obawy – w tym wyrażane na łamach portalu przeze mnie – okazały się jednak w pewnej mierze przesadzone. Pociąg ŁKA okazał się dobrą alternatywą dla dojeżdżających do słabo obsługiwanego komunikacją miejską szpitala na Stokach, z połączenia korzystają także przesiadający się na Widzewie na pociągi dalekobieżne. Mimo to rzut oka w rozkłady jazdy każe zadać pytanie, czy frekwencja jest zadowalająca.

Likwidacja ruchu weekendowego tłumaczona była przez przewoźnika bardzo niskim napełnieniem składów. Tymczasem jednak z rozkładu wypadały także kursy realizowane w dni robocze. W pierwszym rozkładzie po reaktywacji, we wrześniu 2014, było ich 12 par. Rok później, w grudniu 2015, a więc już po skierowaniu na tę samą trasę pociągów spółki PKP Intercity, co znacznie ogranicza przepustowość dostępną dla ŁKA, ich liczba wzrosła do 14 par dziennie.

Tymczasem aktualny rozkład jazdy zakłada już jedynie 9 połączeń w kierunku Zgierza i o jedno więcej w stronę Łodzi. Pomiędzy kolejnymi kursami pojawiły się wielogodzinne przerwy, np. z dworca na Widzewie pociągi odjeżdżają o 7:45 i dopiero o 12:36, a ostatni odprawiany jest już o 17:56. Częstotliwości coraz mniej przystają więc do realiów komunikacji aglomeracyjnej, a coraz bardziej przypominają te znane z lokalnych tras kolejowych biegnących do małych miejscowości.

W efekcie reaktywację ruchu trudno uznać obecnie za sukces, choć należy przyznać, że rola opisywanego odcinka w ruchu pasażerskim jest większa niż przypuszczano. Dzieje się tak jednak za sprawą skierowania nań przelotowych pociągów Intercity, dzięki czemu oszczędza się czas przejeżdżającym przez Łódź, ale kosztem tych rozpoczynających czy kończących tu podróż. Muszą oni dotrzeć bowiem na Widzew zamiast wsiąść do pociągu np. na dworcu Łódź Kaliska, który leży o wiele bliżej centrum miasta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Komunikacja

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 28 czerwca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Przestrzeń

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 11 lutego 2023

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Komunikacja

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Roman Czubiński 15 października 2022

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Komunikacja

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Roman Czubiński 17 kwietnia 2022

Łódzkie: Bilety kolejowo-autobusowe dostępne w aplikacjach

Komunikacja

ŁKA: Integracja z autobusami regionalnymi przynosi efekty

Komunikacja

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Komunikacja

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 28 czerwca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Przestrzeń

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 11 lutego 2023

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Komunikacja

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Roman Czubiński 15 października 2022

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Komunikacja

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Roman Czubiński 17 kwietnia 2022

Łódzkie: Bilety kolejowo-autobusowe dostępne w aplikacjach

Komunikacja

ŁKA: Integracja z autobusami regionalnymi przynosi efekty

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5