Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie wyłonił wykonawcę dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla zadania budowy węzłów przesiadkowych w okolicy dworców kolejowych wraz z infrastrukturą rowerową.
O koncepcji pisaliśmy już wcześniej
na łamach serwisu, a także w Białej Księdze Mobilności 2015. Miasto zamierza zaaranżować intermodalne węzły przesiadkowe w oparciu o otoczenie przyległe do dworców kolejowych Częstochowa, Częstochowa-Stradom i Częstochowa-Raków.
Dotychczas miasto dysponowało jedynie szczegółową koncepcją oraz wizualizacją. Obecnie przygotowuje się do uzyskania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji, którą chce zrealizować przy wykorzystaniu funduszy zewnętrznych z unijnej perspektywy finansowania 2014–2020. W toku postępowania przetargowego wyłoniono wykonawcę dokumentacji – firmę GRAMAR Sp. z o.o. z Lublińca (woj. śląskie).
Zadań dużoPrzed wykonawcą projektu postawiono sporo zadań przy sporządzaniu budowlanego projektu części drogowej, obiektów inżynieryjnych (zadaszenia peronów), odwodnienia, oświetlenia ulicznego i miejskiej kanalizacji teletechnicznej. Do tego warunki zabudowy dla tych działań wykonawca będzie musiał pozyskać we własnym zakresie.
Ponadto projektant musi przygotować przebudowę, bądź budowę sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej i w uzgodnieniu ze Strażą Miejską (operatorem systemu) przeprojektować (w przypadku dw. Stradom zaprojektować) system publicznego monitoringu wizyjnego dla każdego centa przesiadkowego.
W katalogu zadań dla wykonawcy przewidziano także przeprowadzenie badań geotechnicznych podłoża gruntowego i przygotowania nawierzchni przy uwzględnieniu 20 lat okresu eksploatacji, a także inwentaryzację i zaprojektowanie zieleni – inwestor przewiduje bowiem także wyręb istniejących drzew.
Standardowo projektant musi także opracować projekt organizacji ruchu w zakresie zastosowanego oznakowania drogowego oraz oznakowania ulic tabliczkami z ich nazwami, a także projekty budowlane koniecznej przebudowy kolidujących sieci uzbrojenia terenu podziemnego i nadziemnego.
Projekty wykonawcze należy sporządzić odrębnie dla wszystkich branż, w sposób umożliwiający realizację zadań. Projekt wykonawczy będzie stanowił podstawę dokumentacji powykonawczej. Opracowanie powinno obejmować rozwiązania wszystkich spraw istotnych z punktu widzenia inwestora, przyszłego wykonawcy robót, instytucji i osób uzgadniających oraz wszystkich innych zainteresowanych.
Trzy centra w centrumKażdy z węzłów przesiadkowych ma powstać wewnątrz tkanki miejskiej, a dwa z nich w samym centrum. Ich lokalizację oparto o istniejące trzy dworce kolejowe cechujące się dużą wymianą pasażerów: dwa przy linii numer 1 (Częstochowa i Częstochowa Raków) i jeden przy linii 61 (Częstochowa Stradom), która przeżywa swój renesans po rewitalizacji zakończonej w 2014 r., od kiedy kursują po niej pociągi EIP relacji Wrocław-Warszawa oraz kilkanaście innych klasy EIC, a od grudnia 2015 r. również pociąg regionalny Lubliniec-Częstochowa. Wcześniej ruch pasażerski został na niej wygaszony.
Właśnie lokalizacja może być ich największą wadą – jeżeli założyć, że przyciągną one podróżnych, to spowodują nasilenie ruchu pojazdów indywidualnych w centrum miasta. Niby w każdej z lokalizacji przewidziano także stanowiska autobusowe, ale miałyby z nich korzystać autobusy miejskie, a tylko w jednym przypadku podmiejskie dowożące pasażerów z sąsiednich gmin. Oznacza to, że do kompletu powinny jeszcze powstać centra przesiadkowe na peryferiach zintegrowane z usługą P+R, na których mieszkańcy miejscowości sąsiednich mogliby pozostawić swoje pojazdy i dostać się zarówno do centrum, jak i do samych przydworcowych węzłów.
Jak stwierdziliśmy w Białej Księdze Mobilności 2015, niewątpliwą zaletą inwestycji będzie ucywilizowanie zapuszczonych dziś miejsc oraz infrastrukturalne usankcjonowanie obecnych dzikich parkingów.
Wady w szczegółachNa podstawie ogłoszonej wcześniej koncepcji lokalni działacze miejscy dopatrują się także wad funkcjonalnych i przestrzennych. Dwie największe, to brak ergonomii ruchu pieszych, których drogi marszu mogą wieść krętymi chodnikami dookoła miejsc parkingowych oraz brak poszanowania dla zieleni – szczególnie przy dworcu Częstochowa Raków, gdzie wstępnie przewiduje się wykarczowanie ok. 1/3 skweru z powodu niezrozumiałego przebiegu planowanego torowiska tramwajowego. Jego umiejscowienie przyczyni się też do likwidacji istniejącego obecnie dużego parkingu.
Wiadomo, że pierwsze uwagi już trafiły do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu z przeznaczeniem do uwzględnienia w przygotowywanych projektach. Dokumentacja warta ok. 605 tys. zł wraz z wyceną ma być wykonana do listopada zaś inwestycja zrealizowana w ciągu 24 miesięcy przy wykorzystaniu finansowania z funduszu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych 2014 – 2020.