Znamy potencjalnego zwycięzcę przetargu na dostawę nowych tramwajów dla Częstochowy. Jedynym startującym, mieszczącym się w budżecie zamawiającego, okazała się Pesa. Teraz trwa analiza złożonej oferty.
Dzisiaj (31 lipca) Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie otworzyło oferty złożone w przetargu na dostawę 10 fabrycznie nowych wagonów tramwajowych z opcją na kolejne pięć. Jedyną ofertę złożyła Pesa, oferując dostawy za kwotę 73 052 tys. zł netto. Oferta wyrażona w kwocie brutto opiewa na 89 853 960 zł. Za jeden wagon producent oczekuje 7 249 tys zł netto. MPK przeznaczyło na zakupy (po uwzględnieniu dotacji, o którą się stara) 80 mln zł netto (98,4 mln zł brutto).
Według wstępnej oceny oferta złożona przez jest zgodna z wymogami specyfikacji przetargowej i trwa jej dalsza analiza. Przetarg warunkuje podpisanie umowy na dostawę tramwajów otrzymaniem dofinansowania z funduszy europejskich. Po złożeniu zamówienia Pesa będzie miała dwa lata na jego realizację, dostarczając nie więcej, niż dwa pojazdy miesięcznie. Do 2020 roku MPK zastrzegło także opcję na dodatkowe zamówienie nawet pięciu kolejnych wagonów.
Tramwaj w teoriiSzczegóły oferty Pesy poznamy niebawem. Nie można obecnie potwierdzić, czy oferowane wagony, to 129Nb TWIST, czy zupełnie nowa konstrukcja. Póki co znamy tylko oczekiwania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego zarysowane w specyfikacji przetargu, zgodnie z którymi do Częstochowy ma przyjechać pojazd o długości 28-32,2 metrów, składający się z trzech do pięciu członów łączonych przegubami. Tramwaj będzie pojazdem niskopodłogowym o udziale podłogi na co najmniej 70% jej powierzchni.
Pojazd powinien być prowadzony na obrotowych wózkach, aczkolwiek dopuszcza się ich sztywne przytwierdzenie do ostoi, co skutkować będzie mniejszą ilością zdobytych punktów. Same wózki muszą być wymienne w ramach pojazdów dostarczonej serii.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji co najmniej sześć drzwi, z czego jednostrumieniowe będą dostępne na skosach pudła. Ich podróż będzie przebiegała w komfortowych warunkach opartych na klimatyzowanej i monitorowanej przestrzeni wyposażonej w czytelną informację pasażerską. Więcej o specyfikacji zamówienia pisaliśmy
tutaj. Stwierdzić można jedynie, że model 129Nb TWIST „wpisuje się” w tak opisane wymogi.
Tabor po zakupachPo dostarczeniu dziesięciu nowych pojazdów tabor MPK będąstanowić – oprócz 10 zamawianych – tramwaje 129Nb „Twist” produkcji Pesa Bydgoszcz w liczbie siedmiu sztuk z 2012 r., około 40 wagonów 105Na oraz dwa pojazdy o charakterze zabytkowym: 4N1 i 102Na.
Rozbudowany tabor posłuży do obsługi istniejącej sieci, po której funkcjonują trzy linie dzienne, a także perspektywicznie nowej odnogi w północnej części miasta w dzielnicach Tysiąclecie i Parkitka, która może zostać zbudowana z udziałem funduszy unijnych.