W okresie letnim w Częstochowie każdy może bezpłatnie przejechać się tramwajem zabytkowym 4N1 na specjalnie uruchomionej linii. Tramwaj uruchamiany jest w ramach tzw. inicjatywy lokalnej.
Inicjatywa lokalnaInicjatywa lokalna to nowa forma realizacji zadań publicznych przez administrację samorządową we współpracy z mieszkańcami. Została wprowadzona do Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w 2010 roku. Polega na współpracy jednostki samorządu terytorialnego z mieszkańcami w celu wspólnego realizowania zadania publicznego na rzecz społeczności lokalnej.
fot. Piotr RadolińskiCelem podejmowania inicjatyw lokalnych jest realizacja przedsięwzięć polepszających warunki życia lokalności społecznej, na rzecz i z inicjatywy których je podjęto. Zakres zadań, które mogą być realizowane w trybie inicjatywy lokalnej, został określony w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – czytamy w serwisie konsultacje.czestochowa.pl.
„eNką na 102”Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej wyszedł z inicjatywą uruchomienia wakacyjnej, nieodpłatnej linii turystycznej obsługiwanej wycofanymi z ruchu wagonami tramwajowymi 4N1 i 102Na produkcji Konstal-Chorzów. Inicjatywę poparł MPK w Częstochowie (właściciel taboru). Obowiązkowym wkładem klubu w inicjatywę jest praca społeczna członków klubu, zaś miasto wykłada środki na pokrycie kosztów wynajęcia tramwaju.
fot. Piotr Radoliński– Chcieliśmy, aby Częstochowa, nasza mała ojczyzna, dołączyła do grona miast prestiżowych, w których w okresie letnim kursują linie zabytkowe. Dzięki uruchomieniu linii tramwajowej Z3 pasażerowie mogą zapoznać się z historią komunikacji miejskiej w Częstochowie. Inicjatywa ma za zadanie pokazać młodym mieszkańcom Częstochowy, jakimi wagonami podróżowali ich dziadkowie lub rodzice. Starszym mieszkańcom pragniemy przypomnieć lata, w których po Częstochowie jeździły tramwaje, dziś uznawane za zabytkowe. Pragniemy pielęgnować wiedzę na temat historii naszego miasta oraz nie chcemy pozwolić na to, aby częstochowskie zabytki zaginęły – mówi Szymon Kryczka, pomysłodawca inicjatywy.
TaborWedług założeń linia miała być obsługiwana dwoma wagonami, ale jeden z nich przechodzi naprawę główną, którą zainicjował Andrzej Czerwik – klubowy konserwator zabytków. Prace są na ukończeniu. Wagon 102Na początkowo miał być odświeżony wkładem pracy członków CKMKM. Po paru miesiącach w prace włączyli się pracownicy zaplecza tramwajowego MPK, jednak wraz z ich postępem robót – jak to już bywa przy leciwych pojazdach – wychodziła co rusz konieczność wykonania nowych czynności. I tak, były wagon techniczny, rozebrany na poszczególne podzespoły, przechodzi naprawę, po której odzyska liniową, fabryczną formę (przy adaptacji na wóz techniczny usunięto IV drzwi i przystosowano sekcję B do przewozu ładunków).
fot. Piotr RadolińskiLinię obsługuje jeden wagon – 4N1 z 1958 r. – pamiętający otwarcie częstochowskiej sieci tramwajowej. Ten pojazd również zaliczył epizod gospodarczy, w którym o mało nie zakończył służby – w 1997 r. jeden z kursów zakończył kolizją, po której został odstawiony celem podjęcia decyzji o dalszym losie, ale w zamyśle czekał na złomowanie. Staraniami CKMKM w 2002 r. przeszedł naprawę główną, po której odzyskał pierwotny wygląd i wyjeżdża na kursy okolicznościowe. W bieżącym roku również staraniami CKMKM zyskał oficjalny status pojazdu zabytkowego.
Zasięg inicjatywyLinia turystyczna Z3 nieodpłatnie zabiera pasażerów na trasie funkcjonującej linii 3. Kursy realizowane „eNką” realizowane będą do 28 września w każdą niedzielę. Pasażerowie otrzymują pamiątkowe bilety zerowe. Odjazdy z przystanków początkowych odbywać się będą w godzinach:
- kierunek Raków-stadion: 12:25 (z zajezdni tramwajowej), 13:44, 15:24, 17:04
- kierunek Fieldorfa-Nila: 13:00, 14:40, 16:20 i 18:01.
Szczegóły dotyczące inicjatywy znajdują się na stronie
enkana102.czest.cz Kontakt z autorem
Dominik Wójcik
dominik.wojcik @ transport-publiczny.pl