Przy okazji obchodów 23. Dni Częstochowy na placu Biegańskiego zaprezentowano prototypowy egzemplarz hybrydowego Solbusa zasilanego CNG. Dwunastometrowy autobus przywieziono do Częstochowy tylko do prezentacji, bowiem czeka go jeszcze procedura homologacyjna.
Lider Trading sp. z o. o., producent autobusów marki Solbus wygrał przetarg na dostawę 40 autobusów hybrydowych o szeregowym napędzie gazowo-elektrycznym zasilanych gazem CNG, których zakup jest w pełni finansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska w ramach programu GAZELA. W grudniu na ulice Częstochowy powinno wyjechać 15 przegubowych i 25 pojedynczych autobusów, na które częstochowski beneficjent programu otrzymał ok. 66 mln zł.
Pierwszy autobus już złożono i będzie służył do realizacji procesów homologacyjnych. Do tego czasu pojazd nie może poruszać się po drogach publicznych. Wcześniej jednak na lawecie zawieziono go do Częstochowy celem zaprezentowania mieszkańcom z okazji święta tego miasta. W niedzielę o 12:30 odsłonięto jego czołową ścianę, na której świeciła się tablica kierunkowa dumnie podkreślająca napęd tego pojazdu: „HYBRYDA”.
Trzydzieści po dwunastej
Z okazji 23. Dni Częstochowy w program obchodów wpleciono pokaz prototypu mieszkańcom. Użyto krótkiej wersji wozu – Solbusa Solcity 12 H. Autobus miał zasłoniętą przednią ścianę czerwoną płachtą, znad której wystawała jedynie tablica kierunkowa z napisem „Hybryda”.
O 12:30 konferansjer zaprosił przed autobus prezydenta miasta Krzysztofa Matyjaszczyka, prezesa MPK w Częstochowie Romana Bolczyka, wiceprezesa Roberta Madeja, dyrektora handlowego Lider Trading Michała Śliżaka oraz posła z sejmowej komisji środowiska Marka Balta.
- To najnowocześniejszy autobus w tej kategorii w Europie. Podkreślam ten fakt, bo to autobus hybrydowy niespotykany jak dotąd na rynkach komunikacyjnych – zaznaczył Bolczyk, wskazując na innowacyjną technologię sprzęgania zasilania CNG z napędem elektrycznym.
- Mam nadzieję, że go polubicie, bo jak przyjedzie łącznie 40 autobusów w tym roku, to będziemy mieli coś ciekawego, czym będziemy się wyróżniać spośród innych miast w całej Polsce – zachwalał autobus prezydent Matyjaszczyk i dodał – Wcześniej również dla nas, na nasze specjalne zamówienie powstało 7 nowoczesnych tramwajów Twist – przypomniał. Zapowiedział także, że w ramach budowy zaplecza do obsługi nowej trakcji powstanie stacja tankowania CNG, z której będą mogli korzystać także zewnętrzni klienci. - Będą z tego mogli skorzystać częstochowianie, firmy taksówkarskie, bo CNG jest dużo tańszy, niż LPG, ropa, czy inne paliwa – podsumował Matyjaszczyk.
- Dzięki temu zamówieniu o wartości na 60 mln zł byliśmy w stanie zaprojektować autobus unikatowy w skali Europy łączący dwa napędy alternatywne. Jest to jedyny autobus tego typu, który spełnia normę EURO 6. Zamierzamy go pokazać na największej wystawie autobusowej w Europie, w Belgii w połowie października. Będzie on dowodem na potencjał naukowy i rozwojowy naszej firmy, a także całego sektora autobusowego w Polsce – powiedział Śliżak.
- Od wielu lat walczymy z emitentami zatruwającymi nasze powietrze. Te autobusy będą cicho jeździć, ale i nie będą truły naszego powietrza. Chciałbym, żeby za przykładem Częstochowy poszły inne miasta woj. śląskiego, bo problem emisji, to problem wielu chorób, z którymi boryka się nasze społeczeństwo. Cieszę się, że blisko jedna trzecia taboru MPK nie będzie już zatruwała powietrza – podsumował poseł Balt.
Po tych wystąpieniach wszyscy wspólnie ściągając płachtę odsłonili czołową ścianę nowego autobusu symbolicznie prezentując go zebranym na placu Biegańskiego.
Sprawdzone podzespoły
Zaprezentowany autobus powstał na bazie sprawdzonego już w wielu miastach Polski nadwozia Solcity 12. Wyposażono go w zbiorniki paliwa zlokalizowane na dachu – cztery ponad 300-litrowe butle mieszczą się nad środkową częścią nadwozia. Za nimi zlokalizowano cztery superkondensatory (przegubowce dostaną ich sześć), które będą gromadziły energię elektryczną wytwarzaną przez silnik trakcyjny w czasie zjeżdżania ze wzniesień, czy w trakcie hamowania. Zgromadzona w nich energia o maksymalnej wartości 500 Watogodzin będzie wykorzystywana w czasie ruszania lub dynamicznego przyspieszania. Dopiero, gdy braknie zapasu z kondensatorów, agregat zestawiony z zabudowanego poprzecznie cichego silnika o zapłonie iskrowym oraz połączonego elastycznym sprzęgłem o przełożeniu 1:1 generatora prądu wysokiego napięcia wejdzie w wysokie obroty niwelując braki w energii elektrycznej.
Silnik TEDOM ma 6 cylindrów o pojemności 12 dm sześciennych będzie pracował w trzech trybach: jałowym – w czasie postojów, normalnym – na nieco większych obrotach w celu napędzania generatora prądu, oraz na maksymalnych obrotach w sytuacjach awaryjnych, jak np. konieczność gwałtownego przyspieszenia, czy dynamicznego ruszania. Jest to silnik dedykowany do tego typu pracy, więc nie będą występować nieprzewidziane awarie spowodowane adaptacją silnika o konwencjonalnym zasilaniu i trybie pracy. Maksymalną moc 230 kW osiąga przy 2 tysiącach obrotów.
Silnik trakcyjny TM4 o maksymalnej mocy ciągłej 235 kW połączony jest z mostem napędowym ZF o przełożeniu przekładni głównej 6,2:1 za pomocą wału Cardana.
Pojazd wewnątrz wygląda lepiej, niż na prezentowanych wcześniej fotografiach. Szafa techniczna umieszczona na tylnym zwisie pojazdu zajmuje tylny rząd siedzeń oraz sięga jedynie połowy drzwi. Nasze wcześniejsze wrażenie ciasnoty było więc mylne. Dwunastometrowy autobus w przestronnym wnętrzu mieści 28 pasażerów na fotelach oraz 80 na miejscach stojących. Może przewieźć jedną osobę niepełnosprawna poruszającą się na wózku w dedykowanym miejscu postojowym naprzeciwko II drzwi. Przyciski „przystanek na żądanie” opisano także alfabetem Braille’a podobnie, jak przyciski do otwierania drzwi, czy żądania asysty dla osób niepełnosprawnych. Fotele wyściełano standardową tapicerką z herbem Częstochowy.
To było wyzwanie
Michał Śliżak z Lider Trading powiedział serwisowi transport-publiczny.pl, że częstochowskie zamówienie stanowiło wyzwanie dla producenta Solbusów: - To nowa technologia, do znalezienia było wiele niewiadomych, ale nie było to trudne, bo bazowaliśmy na dedykowanych i istniejących na rynku komponentach – zdradził.
W naszej rozmowie przedstawiciel Lider Trading powiedział, że po pełnym naładowaniu autobus może pokonać ok. 600-700 km: - Zespół napędowy jest tak oszczędny, że moglibyśmy montować trzy, a nie cztery butle, a w razie potrzeby gniazda cały czas są gotowe do doposażenia w kolejne zbiorniki, łącznie do pięciu, aby np. nie trzeba było tankować autobusu codziennie. W częstochowskich hybrydach, zgodnie z wymogami SIWZ, będą montowane cztery zbiorniki – oznajmił.
Gotowość w listopadzie
Prezentowany egzemplarz uda się na jazdy homologacyjne. Gotowe autobusy muszą być dostarczone w listopadzie tak, aby zgodnie z podpisanymi przez strony umowami pracę liniową podjęły już w grudniu.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.