Na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie ustawiono dystrybutor tankowania gazem dla czterdziestu autobusów hybrydowych marki Solbus, które częstochowski przewoźnik zakupił po wygraniu konkursu Gazela.
Na miejscu trzech miejsc postojowych w zajezdni częstochowskiego przewoźnika pojawił się dystrybutor, któremu towarzyszy większy obiekt. To stacja ładowania gazem dla autobusów hybrydowych marki Solbus zasilanych sprężonym metanem. Wykonawca ustawił ją, jako tymczasową, bowiem zgodnie z zawartą z MPK umową zobowiązany jest dostarczać gaz już od grudnia br. Dystrybutor służy do tzw. szybkiego ładowania.
Ładowanie szybkie i wolneAutobusy hybrydowe Solbusa będzie można ładować w dwojaki sposób: szybki i wolny. Różnica polega na konieczności zapewnienia nadzoru w pierwszym przypadku. Dokładnie wyjaśnił to w rozmowie z serwisem wiceprezes MPK w Częstochowie Robert Madej.
– W przypadku ładowania wolnego można ustawić autobus przy słupku nawet na całą noc, podłączyć i zostawić bez nadzoru. Układ będzie ładował gaz do instalacji autobusu aż do momentu osiągnięcia określonego ciśnienia, po czym gaz zostanie odcięty. Trwa ono kilka godzin – wyjaśnił.
– Z kolei ładowanie szybkie trwa około 10 minut, jednak wymaga stałego nadzoru pracownika, bo ten musi pilnować parametrów ładowania i w odpowiednim momencie wyłączyć je – objaśnił Madej.
Stacja najpóźniej po rokuDomyślna, stała już stacja ładowania powstanie w zupełnie innym miejscu i będzie wyposażona w 16 dystrybutorów.
– Obecne miejsce stacji nie jest może najwygodniejsze, zajmuje nam trzy miejsca postojowe, jednak wybraliśmy je celowo, bo nie chcemy w ogóle blokować miejsca pod budowę domyślnej stacji – powiedział Madej. Według wstępnych szacunków może zostać oddana w okolicy listopada przyszłego roku.
Budowa stacji pochłonie ok. jednego miliona złotych, a jej wykonawcą będzie Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa z Zabrza występujący w konsorcjum z firmą Gascontrol Polska, które będzie dostarczać gaz do hybryd za kwotę ok. 51,3 mln zł przez 10 kolejnych lat. W powtórzonym przetargu pokonało Melmet Vitkowice oferującego usługę za 52,7 mln zł.
Gotowa stacja, oprócz obsługi autobusów MPK Częstochowa, najprawdopodobniej udostępniona zostanie także klientom indywidualnym – jej ogólnodostępny charakter
przewidziano w umowie. W sierpniu br. prezes GZOG w Zabrzu Leszek Piłat powiedział lokalnemu serwisowi internetowemu.
– Grzechem byłoby nie promować gazu jako napędu – ocenił. Jego zdaniem inwestycja miałaby większe szanse na zbilansowanie się po udostępnieniu paliwa odbiorcom zewnętrznym. Jednak podobna stacja w Sosnowcu nie jest ogólnodostępna po tym, jak okazało się, że całodobowe utrzymanie pracownika obsługującego ją jest nieopłacalne. Ostateczna decyzja w tym przedmiocie ma należeć do wykonawcy.
Próbne tankowanie i ćwiczeniaPo oddaniu tymczasowej stacji w dniu 4 grudnia przeprowadzono jej rozruch, w ramach którego wykonano próbę ładowania, która zakończyła się powodzeniem. Z kolei dzień wcześniej na terenie zajezdni z budową nowych autobusów zapoznawali się funkcjonariusze Policji i Państwowej Straży Pożarnej.
Autobusy, których 25 jednoczłonowych sztuk już dostarczono przewoźnikowi, muszą przejść jeszcze procedurę ubezpieczenia i rejestracji, po czym będą kierowane już do służby liniowej, której początek przewiduje się na początku stycznia przyszłego roku. MPK w Częstochowie wciąż oczekuje na dostawę 15 przegubowych wersji hybrydowego Solbusa – ta wersja wciąż przechodzi procedury homologacyjne. W trakcie testów prowadzonych przez producenta jeden z pojazdów uległ spaleniu. Piszemy o tym
TUTAJ.