Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowskie hybrydy mają już stację ładowania gazem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Częstochowskie hybrydy mają już stację ładowania gazem
fot. Piotr RadolińskiNowa stacja tankowania gazu w Częstochowie
Na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie ustawiono dystrybutor tankowania gazem dla czterdziestu autobusów hybrydowych marki Solbus, które częstochowski przewoźnik zakupił po wygraniu konkursu Gazela.

Na miejscu trzech miejsc postojowych w zajezdni częstochowskiego przewoźnika pojawił się dystrybutor, któremu towarzyszy większy obiekt. To stacja ładowania gazem dla autobusów hybrydowych marki Solbus zasilanych sprężonym metanem. Wykonawca ustawił ją, jako tymczasową, bowiem zgodnie z zawartą z MPK umową zobowiązany jest dostarczać gaz już od grudnia br. Dystrybutor służy do tzw. szybkiego ładowania.

Ładowanie szybkie i wolne

Autobusy hybrydowe Solbusa będzie można ładować w dwojaki sposób: szybki i wolny. Różnica polega na konieczności zapewnienia nadzoru w pierwszym przypadku. Dokładnie wyjaśnił to w rozmowie z serwisem wiceprezes MPK w Częstochowie Robert Madej.

– W przypadku ładowania wolnego można ustawić autobus przy słupku nawet na całą noc, podłączyć i zostawić bez nadzoru. Układ będzie ładował gaz do instalacji autobusu aż do momentu osiągnięcia określonego ciśnienia, po czym gaz zostanie odcięty. Trwa ono kilka godzin – wyjaśnił.

– Z kolei ładowanie szybkie trwa około 10 minut, jednak wymaga stałego nadzoru pracownika, bo ten musi pilnować parametrów ładowania i w odpowiednim momencie wyłączyć je – objaśnił Madej.

Stacja najpóźniej po roku

Domyślna, stała już stacja ładowania powstanie w zupełnie innym miejscu i będzie wyposażona w 16 dystrybutorów.

– Obecne miejsce stacji nie jest może najwygodniejsze, zajmuje nam trzy miejsca postojowe, jednak wybraliśmy je celowo, bo nie chcemy w ogóle blokować miejsca pod budowę domyślnej stacji – powiedział Madej. Według wstępnych szacunków może zostać oddana w okolicy listopada przyszłego roku.

Budowa stacji pochłonie ok. jednego miliona złotych, a jej wykonawcą będzie Górnośląski Zakład Obsługi Gazownictwa z Zabrza występujący w konsorcjum z firmą Gascontrol Polska, które będzie dostarczać gaz do hybryd za kwotę ok. 51,3 mln zł przez 10 kolejnych lat. W powtórzonym przetargu pokonało Melmet Vitkowice oferującego usługę za 52,7 mln zł.

Gotowa stacja, oprócz obsługi autobusów MPK Częstochowa, najprawdopodobniej udostępniona zostanie także klientom indywidualnym – jej ogólnodostępny charakter przewidziano w umowie. W sierpniu br. prezes GZOG w Zabrzu Leszek Piłat powiedział lokalnemu serwisowi internetowemu.

– Grzechem byłoby nie promować gazu jako napędu – ocenił. Jego zdaniem inwestycja miałaby większe szanse na zbilansowanie się po udostępnieniu paliwa odbiorcom zewnętrznym. Jednak podobna stacja w Sosnowcu nie jest ogólnodostępna po tym, jak okazało się, że całodobowe utrzymanie pracownika obsługującego ją jest nieopłacalne. Ostateczna decyzja w tym przedmiocie ma należeć do wykonawcy.

Próbne tankowanie i ćwiczenia

Po oddaniu tymczasowej stacji w dniu 4 grudnia przeprowadzono jej rozruch, w ramach którego wykonano próbę ładowania, która zakończyła się powodzeniem. Z kolei dzień wcześniej na terenie zajezdni z budową nowych autobusów zapoznawali się funkcjonariusze Policji i Państwowej Straży Pożarnej.

Autobusy, których 25 jednoczłonowych sztuk już dostarczono przewoźnikowi, muszą przejść jeszcze procedurę ubezpieczenia i rejestracji, po czym będą kierowane już do służby liniowej, której początek przewiduje się na początku stycznia przyszłego roku. MPK w Częstochowie wciąż oczekuje na dostawę 15 przegubowych wersji hybrydowego Solbusa – ta wersja wciąż przechodzi procedury homologacyjne. W trakcie testów prowadzonych przez producenta jeden z pojazdów uległ spaleniu. Piszemy o tym TUTAJ.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa myśli o autobusach wodorowych

Komunikacja

Częstochowa myśli o autobusach wodorowych

Redakcja/inf. pras. 07 września 2023

ZTP 3.0. Samorządy chcą kupić prawie 900 autobusów i trolejbusów

Prawo & Finanse

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

W Częstochowie pasażerowie wrócili do komunikacji miejskiej

Komunikacja

Zobacz również:

Częstochowa myśli o autobusach wodorowych

Komunikacja

Częstochowa myśli o autobusach wodorowych

Redakcja/inf. pras. 07 września 2023

ZTP 3.0. Samorządy chcą kupić prawie 900 autobusów i trolejbusów

Prawo & Finanse

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

W Częstochowie pasażerowie wrócili do komunikacji miejskiej

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5