Budowa łącznic kolejowych w Krakowie Krzemionkach i Kalwarii Zebrzydowskiej to najważniejsze inwestycje, dzięki którym podróż z Krakowa w kierunku Wadowic, Kęt i Bielska-Białej może skrócić się o minimum 20 minut. Kolejnym krokiem mają być rewitalizacje linii kolejowych ujęte w Kontraktach Terytorialnych województwa małopolskiego i śląskiego.
W chwili obecnej podróż pociągiem regionalnym z Krakowa Głównego przez Kraków Płaszów, Skawinę, Kalwarię Zebrzydowską, Lanckoronę, Wadowice i Kęty do Bielska-Białej trwa co najmniej trzy godziny. Podróż autobusem trwa około 2 godz. 20 min., a ekspresowym 1 godz. i 30 min. Potrzeby komunikacyjne są ogromne, biorąc pod uwagę kwestie biznesowe, edukacyjne i turystyczne, które łączą miasta położone wzdłuż linii kolejowych z Krakowa do Bielska-Białej. Szansą na poprawę warunków podróżowania pod względem czasu przejazdu są projekty kolejowe, które zostały ujęte w ważnych dokumentach województwa małopolskiego i śląskiego.
Łącznica w Kalwarii ważna dla Wadowic i Bielska-Białej
Z punktu widzenia Bielska-Białej, Kęt, Andrychowa i Wadowic niezbędna jest budowa łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej, dzięki której wyeliminowana zostałaby konieczność zmiany kierunku jazdy na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona. Budowy nie zrealizowano w trakcie modernizacji linii z Kalwarii Zebrzydowskiej do Wadowic (w ramach projektu „Szlak Papieski”), ponieważ wymagała ona wykroczenia poza obecny teren PKP i ślad po dawnym łączniku, który istniał do lat 70. XX w. Budowa łącznika będzie wymagała poszerzenia nasypów kolejowych, co wiąże się z koniecznością wykupu 30 arów działki należącej do Konwentu Ojców Bonifratrów.
W obliczu słabej popularności połączeń do Wadowic i Bielska-Białej zasadność inwestycji była wątpliwa. Do grudnia 2014 r. trasę obsługiwały wspólnie Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne. Poprawa oferty i przejęcie wszystkich połączeń z Krakowa do Bielska-Białej przez Przewozy Regionalne daje szansę na wzrost znaczenia tej relacji. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, w ramach Regionalnego Projektu Operacyjnego, planuje przekazać PKP Polskim Liniom Kolejowym pieniądze potrzebne dla budowy łącznicy i kontynuacji remontu torów z Kalwarii Zebrzydowskiej przez Wadowice do granicy woj. małopolskiego. Trwają analizy nad zasadnością łącznicy, której budowa skróciłaby czas podróży o minimum 10 minut.
– Małopolski Oddział Przewozów Regionalnych w Krakowie przekazał do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, jak również do PKP Polskich Linii Kolejowych, prośbę o informacje o zasadność budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Otrzymaliśmy odpowiedź od obu instytucji, że takowa łącznica została ujęta w planach Regionalnego Programu Operacyjnego do 2020 roku – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Sylwia Spychała, rzeczniczka prasowa Małopolskiego Oddziału Przewozów Regionalnych.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiła do opracowania dokumentacji przedprojektowej dla zadań: „Prace na linii kolejowej nr 94, na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego poinformowało, że w ramach tej dokumentacji dokonana zostanie analiza możliwości realizacji łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej.
– 13 listopada 2014 r. podpisany został Kontrakt Terytorialny dla Województwa Małopolskiego, określający cele i przedsięwzięcia priorytetowe o istotnym znaczeniu dla kraju i regionu w ramach realizacji właściwych programów operacyjnych na lata 2014-2020. Na liście przedsięwzięć podstawowych znajduje się „Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odcinek Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – granica województwa”. Finansowanie tej inwestycji przewidziane jest z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, do wysokości 20 mln euro – informuje Biuro Prasowe UMWM.
Projekt rewitalizacji linii kolejowej z Kalwarii Zebrzydowskiej do Bielska-Białej, od granicy województwa małopolskiego i śląskiego do Bielska-Białej, znajduje się na liście warunkowej Kontraktu Terytorialnego województwa śląskiego i został przez samorząd województwa zaakceptowany do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego do 2020 roku.
Krzemionki dla całego południa Małopolski
Jedną z najważniejszych inwestycji, która wpłynie na upłynnienie ruchu kolejowego z Krakowa Głównego w południowe strony województwa małopolskiego, jest budowa łącznicy kolejowej pomiędzy przystankiem Kraków Główny i Kraków Krzemionki. Do inwestycji wielokrotnie przymierzały się PKP Polskie Linie Kolejowe, jednak ograniczone środki finansowe wciąż nie pozwalały na realizację. Obecnie PKP PLK są już na etapie wyboru wykonawcy budowy łącznicy, która będzie umieszczona na dwóch estakadach.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w odpowiedzi na interpelację posła Józefa Lassoty potwierdza, że łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki powstanie najwcześniej w 2017 r. PKP PLK napotykają na trudności w wyborze wykonawcy, jednak pomimo opóźnień, decyzja jest niezmienna – łącznica powstanie. PKP Polskie Linie Kolejowe planują zakończenie procedury przetargowej i podpisanie umowy z wybranym wykonawcą do końca I kwartału 2015 r.
Dzięki budowie łącznicy pociągi regionalne i dalekobieżne pojadą krócej o około 10-20 minut z Krakowa Głównego (czy Warszawy) do Zakopanego, Żywca, Suchej Beskidzkiej, Chabówki, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony, Bielska-Białej, Andrychowa, Kęt, Wadowic, Skawiny i Nowego Targu. Inwestycja pozwoli na uruchomienie linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Sędziszowa przez Tunel, Miechów, Kraków Główny, Skawinę do stacji Podbory Skawińskie.
Linia zakopiańska do remontu
Kolejnym projektem infrastrukturalnym, który będzie realizowany w nowej perspektywie unijnej, jest rewitalizacja linii kolejowej Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim oraz Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Dzięki nim przyspieszą połączenia regionalne do Bielska-Białej ale nie tylko, bowiem są to fragmenty linii kolejowych wykorzystywanych przez wszystkie połączenia z Krakowa na południe województwa małopolskiego, np. do Suchej Beskidzkiej i dalej do Żywca, który jest niemniej istotnym kierunkiem. Obecnie zaniedbanym w aspekcie infrastruktury i oferty przewozowe, którą starają się odbudować (komercyjnie) Przewozy Regionalne wspólnie z Stowarzyszeniem Kolej Beskidzka.
Modernizacja linii kolejowej do Zakopanego w bardzo znaczącym stopniu skróci czas podróży pociągów z Krakowa do Zakopanego, który obecnie jest niekonkurencyjny w relacji Kraków – Zakopane wobec samochodów i autobusów. Sama budowa dwóch łącznic, wspomnianej krakowskiej i suskiej, skróci czas podróży pociągów regionalnych i dalekobieżnych m.in. do Zakopanego i Nowego Targu o minimum 20-30 minut.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.