Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję środowiskową dla odcinka II linii metra na Targówek. To kolejny krok w stronę dalszej rozbudowy II linii – jeszcze w tym roku wydane ma zostać pozwolenie na budowę dla dwóch odcinków (w ramach tzw. 3+3), bezpośrednio graniczących z obecnie realizowanym centralnym odcinkiem.
Metro złożyło wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w lipcu zeszłego roku. Raport środowiskowy, który pod koniec roku wpłynął do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska RDOŚ), zakładał dwa warianty realizacji inwestycji, różniące się technologią wykonywania prac. Pierwszy z nich zawierał minimalizację zakresu prac wykonywanych w otwartym wykopie i maksymalizację wykorzystania tarczy, a drugi – minimalizację wykorzystania tarczy.
Wydana teraz
decyzja obejmuje 3,1-kilometrowy odcinek linii metra pomiędzy Pragą a Targówkiem z trzema stacjami (to jest od stacji Dworzec Wileński do stacji przy Trockiej). Jako korzystniejszy został wskazany wariant z maksymalnym wykorzystaniem tarczy. Inwestycja nie będzie prowadzona na obszarze chronionym Natura 2000. Niemal w całości uwzględniono uwagi i wnioski Towarzystwa Ochrony Przyrody. RDOŚ w decyzji nałożył na inwestora obowiązek spełnienia szeregu warunków, których celem jest ograniczenie wpływu inwestycji na otoczenie w trakcie jej realizacji i późniejszej eksploatacji. Od decyzji przysługuje odwołanie do Generalnego Inspektora Ochrony Środowiska.
II linia miała już jedną decyzję środowiskową, ale Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska ją
uchylił – głównie z przyczyn formalnych. Zaważyła o tym niezgodność przebiegu II linii z planami zagospodarowania na zachodniej końcówce. Ich korekta wymaga jednak czasu. Metro postanowiło złożyć
dwa oddzielne wnioski tylko dla tzw. odcinków 3+3 (po trzy stacje w kierunku Woli i Targówka), które będą realizowane w pierwszej kolejności.
Według zapowiedzi władz miasta jeszcze w tym roku wydane mają zostać pozwolenia na budowę dla obydwu odcinków 3+3. Miasto musi jeszcze wybrać wykonawcę prac budowlanych. Realizacja tych odcinków ma potrwać do 2018 r. Następnie, jeszcze w ramach perspektywy unijnej 2014-2020 (z rozliczeniem do 2022 r.), miałyby powstać dalsze odcinki – do ostatniej stacji na Bródnie oraz do ratusza na Bemowie.