Darmowa komunikacja miejska w Stolicy Estonii funkcjonuje już od blisko roku. Władze Tallina mówią o sukcesie, ponieważ w krótkim czasie przybyło pasażerów i jednocześnie ubyło samochodów w centrum. Coraz więcej miast przygląda się funkcjonowaniu transportu w Tallinie. Nie wszystkie samorządy zapatrują się jednak entuzjastycznie na darmową komunikację. Do takich miast należy Warszawa, której na transport publiczny za darmo po prostu nie stać.
- Warszawa nie planuje wprowadzenia bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. W obecnej sytuacji ekonomicznej, kiedy z powodu dziury w budżecie musimy wprowadzić znaczne ograniczenia w komunikacji, pozbawienie miasta wpływów z tytułu sprzedaży biletów mogłoby się na komunikacji odbić jeszcze bardziej niekorzystnie - tłumaczy rzecznik prasowy ZTM Warszawa Igor Krajnow. Według przedstawiciela ZTM, nie można porównywać w żaden sposób Tallina i jego komunikacji do Warszawy oraz komunikacji warszawskiej. - Tallin jest miastem wielkości Szczecina, a porównywanie Szczecina do Warszawy mija się z celem - dodaje.
W opinii Igora Krajnowa, o skali i wielkości sieci najlepiej świadczą liczby. - Tallin ma około 70 wszystkich linii, a Warszawa - ok. 280. Łączna długość linii w Tallinie to 740 km, a w Warszawie - ok. 4,5 tys. km. Liczba przewożonych pasażerów rocznie to około 140 mln w Tallinie i ok. miliarda w Warszawie.
Za duży wydatek
Argumentem przemawiającym za pozostaniu przy płatnej komunikacji w stolicy są przede wszystkim kwestie budżetowe. - Tallin na komunikację wydaje rocznie (w 2012 r.) ok. 50 mln euro, Warszawa - ok. 560 mln euro! Warto przy porównywaniu spraw budżetowych zwrócić uwagę jeszcze na kilka kwestii. Tallin, o ile się orientuję, z każdego PIT-a otrzymuje 50 proc. Warszawa - tylko 30 proc. Dzięki temu Tallin był w stanie wypracować sobie dość dużą nadwyżkę budżetową, z której obecnie finansuje bezpłatną komunikację. Ta nadwyżka w 2012 r. wynosiła ok. 34 mln euro. Bezpłatna komunikacja w Tallinie spowodowała zwiększenie zainteresowania komunikacją. To pociągnęło za sobą konieczność zaangażowania większej ilości taboru i koszty wzrosły. Tym samym znacznie zmniejszyła się nadwyżka budżetowa. W bieżącym roku stopnieje ona do ok. 18 mln euro - argumentuje Igor Krajnow.
Według przedstawiciela ZTM Warszawa, wcześniej czy później w Tallinie ponownie pojawią się głosy, że trzeba będzie wprowadzić płatne przejazdy za korzystanie z miejskiej komunikacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.