Teraz z telefonów komórkowych w całym metrze korzystać mogą wyłącznie abonenci sieci Play. U pozostałych operatorów zasięg niknie przy wjeździe pociągów do tunelu. Jest szansa, że to się niedługo zmieni. – Wszystkie uzgodnienia techniczne [ws. zwiększenia zasięgu] zostały wykonane. Teraz sprawa leży w gestii operatorów – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra.
Zasięg sieci komórkowych pojawił się po raz pierwszy w 2001 r. na stacji Centrum. W 2004 r. objął pozostałe stacje na linii metra. Jednak kolej podziemna wciąż pozostawała w dużej mierze strefą wolną od telefonów komórkowych, bo zasięg ginął przy wjeździe pociągu do tunelu. Rewolucję przyniosło pojawienie się sieci Play, która od 2011 r. oferuje zasięg na całej linii, także w tunelach.
Trochę więcej czasu zajęło innym operatorom dogadanie się w sprawie rozszerzenia zasięgu o tunele metra – firmy telekomunikacyjne, które nie oferują na razie zasięgu, chcą realizować to zadanie wspólnie. – Z pozostałymi operatorami dość długo trwały ustalenia dotyczące zarówno kwestii technicznych, jak i organizacyjnych. My tylko udostępniamy miejsce, koszty montażu (i konserwacji) pokrywają sami operatorzy, płacą nam też czynsz. Wszystkie urządzenia muszą mieć odpowiednie atesty i dokumenty, że nie zakłócą nam łączności – wyjaśnia Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Firmom telekomunikacyjnym udało się już jednak ustalić szczegóły współpracy, a przede wszystkim zasady wzajemnych rozliczeń (to w dużej mierze blokowało kwestię rozszerzenia zasięgu). – Trwa wspólny projekt poprawy zasięgu między stacjami przez operatorów, którzy go obecnie nie mają. Wymaga to jednak wykonania instalacji wewnętrznej oraz anten kierunkowych (coś podobnego jak na lotnisku), a dodatkowo pod uwagę musi być brane bezpieczeństwo pracowników Metra – wyjaśnia Arkadiusz Majewski z Działu Komunikacji Korporacyjnej firmy Plus.
Na razie "wielka trójka" (Plus, T-Mobile i Orange) oferuje zasięg w tunelach na północ od stacji A-20 Słodowiec. Prawdopodobnie do końca roku uda się rozszerzyć na całą linię. – Wszystkie uzgodnienia techniczne zostały wykonane. Teraz sprawa leży w gestii operatorów – mówi Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra.
Metro, nie tylko w Warszawie, pozostawało dotąd strefą w dużej mierze wolną od telefonii komórkowej, a przede wszystkim uciążliwych głośnych rozmów przez telefon. Nie wszyscy pewnie się z tych zmian ucieszą. Wydaje się jednak, że z uwagi na hałas w metrze, często uniemożliwiający prowadzenie rozmów w komfortowych warunkach, zasięg przyda się podróżnym przede wszystkim do korzystania z internetu. W tą stronę zdaje się iść zresztą coraz więcej operatorów usług telekomunikacyjnych – w niektórych systemach metra na świecie zaczyna być teraz wprowadzane wi-fi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.