Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Dobre wyniki Warszawy. Blisko 60% podróży komunikacją miejską

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Dobre wyniki Warszawy. Blisko 60% podróży komunikacją miejską
fot. Cyrkiel-network, lic. CC0 1.0 Wikimedia commons
Urząd Miasta w Warszawie zaprezentował wstępne wyniki badania ruchu. Miasto może być z nich zadowolone. Mimo dwukrotnego wzrostu liczby zarejestrowanych samochodów udział podróży komunikacją miejską utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie 57%. W ciągu dziesięciu lat zauważalnie wzrósł też ruch rowerowy.

Po dziesięciu latach Warszawa wykonuje nowe badania ruchu (WBR). – Ostatnie badanie wykonywaliśmy w 2005 r. Od tego czasu nastąpiły istotne zmiany – otworzyliśmy pierwszy odcinek II linii metra, nastąpiła rozbudowa warszawskiego węzła drogowego, co wpłynęło na układ ruchu zwłaszcza w zachodniej części miasta – wyjaśnia Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.

Dziś Ratusz zaprezentował wstępne wyniki zachowań mieszkańców Warszawy i badań ruchu, zrealizowanych przez PBS, Politechnikę Warszawską i Krakowską. – Teraz przechodzimy do II etapu, czyli sporządzenia komputerowego modelu ruchu, który będziemy mogli wykorzystywać do planowania – mówi Wojciechowicz. – Po raz pierwszy model obejmie obszar przekraczający granice Warszawy i ruch rowerowy – dodaje Mieczysław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji.

Firma PBS przepytała w sumie 17 tys. mieszkańców w wieku powyżej 6 lat w ponad 9 tys. gospodarstw. – To próba reprezentatywna, która odzwierciedla strukturę miasta. Żeby odwiedzić te 9 tys. gospodarstw, musieliśmy zapukać do 27 tys. drzwi. Okazało się, że w 10 tys. lokali po godzinie 17:00 nadal nikogo nie było – mówi Aneta Kostelecka z PBS-u. Pracownia zebrała dokładne dane, łącznie z motywacją i celami podróży, zagregowanymi do jednego z 800 rejonów komunikacyjnych stolicy.

Jak podróżujemy

Jak wynika z badań, dziennie warszawiacy wykonują ok. 3 350 tys. podróży (przy czym należy podkreślić, że np. podróż z pracy na zakupy i z zakupów do domu jest traktowana jako dwie podróże). Średnio więc na mieszkańca przypada 1,99 podróży. Przy czym należy zaznaczyć, że wcześniej wspomniany wynik jest generowany przez 80% mieszkańców. Ok. 18% w ogóle się nie porusza się po mieście (część emerytów itp.). Najliczniej przemieszczającą się grupą są pracując, którzy wykonują 2,24 podróży dziennie. Na drugim miejscu są emeryci, stanowiący ¼ mieszkańców Warszawy. Są oni też zarazem najmniej mobilną grupą. Na dalszych pozycjach są uczniowie i studenci.

Podróże z domu do pracy i odwrotnie stanowią 40% wszystkich przypadków przemieszczania się po mieście. Udział podróży do i ze szkoły odpowiada ok. 11%. Najwięcej podróży rozpoczyna się w godz. 7-8 (ok. 14%). Szczyt po południu rozpoczyna się od godz. 14:00, kiedy zaczynają się powroty ze szkół. Kulminacja przypada na godz. 16-17. Wtedy najczęstszą motywacją mieszkańców jest powrót z pracy do domu oraz jazda na zakupy. Średni czas jednej podróży wynosi 31 min. Podróże do i z pracy zajmują natomiast łącznie ok. 80 minut.

Granice Warszawy w godz. 6-22 przekracza codziennie 1 mln 300 tys. aut, z czego 85% stanowią samochody osobowe (pomiary z 55 punktów w ciągu 16 godzin na dobę). Natomiast do centrum miasta wjeżdża 1 mln pojazdów, z czego ponad połowę stanowią lekkie samochody ciężarowe. Samochody osobowe stanowią niespełna 40%.

Badania obejmowały również dokładne pomiary na kordonie Wisły. Okazuje się, że 59,6% podróży wykonywanych jest w obrębie lewego brzegu, a 17,2% na prawym brzegu. Podróże z jednego brzegu na drugi stanowią ok. 23,2%.

Więcej samochodów, ale nie na ulicach

Warszawa może być zadowolona z podziału zadań pomiędzy różne środki i sposoby przemieszczania się. Prawie połowa (46,8%) mieszkańców podróżuje komunikacją miejską. Na drugim miejscu są samochody (31,1%), potem podróże piesze (17,9%), a na kolejnej pozycji z wykorzystaniem roweru (3,1%). Do porównań wykorzystuje się jednak najczęściej podział zadań bez podróży pieszych. Wtedy udział komunikacji miejskiej wynosi 56,9%, samochodów 38,6%, a roweru 3,8%. – Te wartości są bardzo dobre. Utrzymywanie się wysokiego wskaźnika podróży komunikacją miejską jest naszym podstawowym celem – mówi Wojciechowicz.

Co warte podkreślenia, podział zadań między poszczególne sposoby poruszania się utrzymuje się na podobnym poziomie. – Nie ma znaczących zmian po analizie porównawczej. Trochę wzrosła mobilność. Motywacja podróży nie uległa zmianie – mówi Kostelecka. Nieznacznie spadł jednak udział komunikacji miejskiej. – Jest podejrzenie, że część pasażerów komunikacji miejskiej przesiadła się na rowery – dodaje Aneta Kostelecka. Łączny udział komunikacji miejskiej i rowerów jest bowiem na zbliżonym poziomie w 2005 i 2015 r.

Władze miasta są zadowolone z wyników. – Wzrost udziału ruchu samochodowego w okresie od 1993 r. do 2005 r. wyniósł ok. 7,5 punktów procentowych (z 30,4% do 38%). Natomiast w ostatnich dziesięciu latach wzrost to zaledwie 0,6 punktów procentowych, co świadczy o wyhamowaniu tendencji – mówi Wojciechowicz. Co warte podkreślenia, w okresie tym znacznie wzrosła za to znacząco liczba zarejestrowanych aut – w 2005 r. było 312 aut na 1000 mieszkańców, a teraz 640 na 1000 mieszkańców. – Nasycenie samochodów wzrosło, ale mimo tego, że ludzie mają więcej, po kilka samochodów, to częściej wybierają komunikację miejską – komentuje Jacek Wojciechowicz.

Powstanie model ruchu

Efektem WBR będzie opracowanie komputerowego modelu ruchu. – Odwzorowuje on procesy, które zachodzą w układzie komunikacyjnym. To narzędzie wspomagające dla planu rozwoju miast, odpowiadające na pytanie np. co się stanie, gdy będzie decyzja o nowej inwestycji bądź zamknięcia ulicy – mówi prof. Marianna Jacyna z Politechniki Warszawskiej.

Pojawiły się pytania, czy wyniki nie będą zaburzone przez niedawny brak mostu Łazienkowskiego. – Po jego zamknięciu część osób zrezygnowała z jazdy samochodem, ale wbrew pozorom nie była to duża grupa – przekonuje Wojciechowicz.

– W trakcie badania wyodrębniliśmy dzielnice, których mieszkańcy najwięcej korzystali z tego mostu. Pytaliśmy o zachowania sprzed pożaru. Okazało się, że konieczność wykonywania podróży obligatoryjnych na drugą stronę rzeki w skali miasta nie jest tak duża, jak można byłoby się spodziewać – podkreśla Kostelecka. Jak dodają przedstawiciele miasta, pomiary cykliczne ZDM-u będą wykorzystywane do kalibracji modelu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Mobilność

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Jak obostrzenia wpływają na ruch drogowy

Komunikacja

Londyn. Samochody zajmują pięć razy więcej miejsca niż piesi

Przestrzeń

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Mobilność

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Witold Urbanowicz 16 listopada 2016

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Komunikacja

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Rafał Stawecki 07 listopada 2016

Zobacz również:

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Mobilność

Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Warszawa: Jak obostrzenia wpływają na ruch drogowy

Komunikacja

Londyn. Samochody zajmują pięć razy więcej miejsca niż piesi

Przestrzeń

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Mobilność

Gdańskie Badania Ruchu: Dominuje samochód

Witold Urbanowicz 16 listopada 2016

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Komunikacja

Kraków bada ruch rowerowy. Rowerzystów coraz więcej

Rafał Stawecki 07 listopada 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5