W Częstochowie przeprowadzane są badania preferencji komunikacyjnych. W pierwszej fazie ankieterzy pytają mieszkańców o sposób realizacji podróży, najczęściej obierane cele podróży, czy inne potrzeby transportowe. Ma to związek z przerostem potrzeb nad możliwościami inwestycyjnymi.
- W obecnym okresie programowania środków unijnych mamy zapewnione dofinansowanie do inwestycji wspierających komunikację i transport zbiorowy – powiedział prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk na konferencji prasowej zorganizowanej w związku z rozpoczęciem badań. - Planujemy m.in.
zmodernizować linię tramwajową, kupić nowe tramwaje i
autobusy, projektujemy też centra przesiadkowe – sprecyzował.
Ankieta komunikacyjnaMiejskie urzędy odpowiedzialne za transport i środki unijne – odpowiednio Miejski Zarząd Dróg i Transportu oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie, a także Wydział Funduszy Europejskich i Rozwoju Urzędu Miasta Częstochowy – zleciły firmie Star ITS przeprowadzenie badań ankietowych, w które mają doprowadzić do wyklarowania preferencji transportowych mieszkańców Częstochowy.
W ramach badań ma zostać określona ocena obecnie funkcjonującego systemu komunikacji miejskiej oraz wskazane najsłabsze jego strony. Potem wypracowane zostaną kierunki rozwoju infrastruktury oraz organizacji komunikacji zbiorowej, zgodnie z pozyskanymi drogą badań oczekiwaniami mieszkańców.
Zakres tematyczny ankiety – do 13 maja papierowej, następnie do 17 czerwca elektronicznej – obejmuje oprócz samych dróg również kwestię lokalizacji przystanków, marszrutyzacji linii, a nawet punkty przesiadkowe, drogi rowerowe oraz tzw. politykę parkingową.
Mały zasięg, populacja niepewnaFirma Star ITS ma przeprowadzić 2 tys. „papierowych” ankiet wizytując pytanych w domach. Obawy budzi przyjęta liczebność grupy badawczej. Dwa tysiące osób, spośród 180–230 tys. mieszkańców Częstochowy (różne oficjalne źródła podają różną ilość), to niewielki odsetek, a zdecyduje o kształcie transportu całego miasta. To dość istotne zagadnienie, zwłaszcza, gdy zakres tematyczny balansuje między preferowaniem środków komunikacji miejskiej w ruchu ulicznym a wytyczaniem nowych tras rowerowych, czy nowych miejsc parkingowych np. w ich miejsce.
W tym miejscu wypadałoby zapytać, jak dobrano grupę badawczą? Czy mieszkańcy odległej dzielnicy zdecydują, czy należy budować nową linię tramwajową w innej, w której nie zjawiają się nigdy. Przez niewłaściwy dobór grupy badawczej wyniki mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych opinii i potrzeb miasta, a konsekwencje podjętych na ich podstawie decyzji mogą być katastrofalne.
Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie oraz do Star ITS nie odpowiedziały nam póki co na pytanie o sposób doboru populacji badawczej. Nie wiadomo też, w jaki sposób pozyskane wyniki będą interpretowane.
Opcji więcej, niż środkówBadania preferencji komunikacyjnych wynikają głównie z nadmiaru potrzeb inwestycyjnych w stosunku do możliwych do zdobycia pieniędzy. - Środki chcemy wykorzystać optymalnie, a system komunikacji w mieście udoskonalić zgodnie z wolą częstochowian – powiedział prezydent Matyjaszczyk.
Już
w sierpniu ubiegłego roku naczelnik Wydziału Funduszy Unijnych i Rozwoju Urzędu Miasta Częstochowy Piotr Grzybowski mówił nam, że choćby w przypadku sieci tramwajowej potrzeby są więklsze niż możliwości. - Chcemy w pierwszej kolejności przeprowadzić remont istniejącej sieci, bo co nam po nowych liniach, jeśli ta główna będzie w rozsypce. Ponadto od lat w centrum potrzebujemy dwu trójkątów manewrowych, bo obecnie każde zdarzenie skutkuje paraliżem całej sieci.
Dodatkowo trzeba wymieniać tramwaje na nowe. I te działania w zasadzie już wyczerpują pulę środków możliwych do pozyskania – wyliczył.
Wyniki badań wraz z ich analizą mają być znane pod koniec czerwca. Ankieta prowadzona jest równolegle z badaniami ruchu, a obydwa badania są elementem szerszych działań częstochowskiego urzędu, które mają doprowadzić do przygotowania kompleksowej strategii rozwoju miasta, której częścią są również miejski program rewitalizacji oraz plan mobilności miejskiej.