Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Dwa tysiące Częstochowian zdecyduje o komunikacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Dwa tysiące Częstochowian zdecyduje o komunikacji
fot. DWCzęstochowa
W Częstochowie przeprowadzane są badania preferencji komunikacyjnych. W pierwszej fazie ankieterzy pytają mieszkańców o sposób realizacji podróży, najczęściej obierane cele podróży, czy inne potrzeby transportowe. Ma to związek z przerostem potrzeb nad możliwościami inwestycyjnymi.

- W obecnym okresie programowania środków unijnych mamy zapewnione dofinansowanie do inwestycji wspierających komunikację i transport zbiorowy – powiedział prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk na konferencji prasowej zorganizowanej w związku z rozpoczęciem badań. - Planujemy m.in. zmodernizować linię tramwajową, kupić nowe tramwaje i autobusy, projektujemy też centra przesiadkowe – sprecyzował.

Ankieta komunikacyjna

Miejskie urzędy odpowiedzialne za transport i środki unijne – odpowiednio Miejski Zarząd Dróg i Transportu oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie, a także Wydział Funduszy Europejskich i Rozwoju Urzędu Miasta Częstochowy – zleciły firmie Star ITS przeprowadzenie badań ankietowych, w które mają doprowadzić do wyklarowania preferencji transportowych mieszkańców Częstochowy.

W ramach badań ma zostać określona ocena obecnie funkcjonującego systemu komunikacji miejskiej oraz wskazane najsłabsze jego strony. Potem wypracowane zostaną kierunki rozwoju infrastruktury oraz organizacji komunikacji zbiorowej, zgodnie z pozyskanymi drogą badań oczekiwaniami mieszkańców.

Zakres tematyczny ankiety – do 13 maja papierowej, następnie do 17 czerwca elektronicznej – obejmuje oprócz samych dróg również kwestię lokalizacji przystanków, marszrutyzacji linii, a nawet punkty przesiadkowe, drogi rowerowe oraz tzw. politykę parkingową.

Mały zasięg, populacja niepewna

Firma Star ITS ma przeprowadzić 2 tys. „papierowych” ankiet wizytując pytanych w domach. Obawy budzi przyjęta liczebność grupy badawczej. Dwa tysiące osób, spośród 180–230 tys. mieszkańców Częstochowy (różne oficjalne źródła podają różną ilość), to niewielki odsetek, a zdecyduje o kształcie transportu całego miasta. To dość istotne zagadnienie, zwłaszcza, gdy zakres tematyczny balansuje między preferowaniem środków komunikacji miejskiej w ruchu ulicznym a wytyczaniem nowych tras rowerowych, czy nowych miejsc parkingowych np. w ich miejsce.

W tym miejscu wypadałoby zapytać, jak dobrano grupę badawczą? Czy mieszkańcy odległej dzielnicy zdecydują, czy należy budować nową linię tramwajową w innej, w której nie zjawiają się nigdy. Przez niewłaściwy dobór grupy badawczej wyniki mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych opinii i potrzeb miasta, a konsekwencje podjętych na ich podstawie decyzji mogą być katastrofalne.

Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie oraz do Star ITS nie odpowiedziały nam póki co na pytanie o sposób doboru populacji badawczej. Nie wiadomo też, w jaki sposób pozyskane wyniki będą interpretowane.

Opcji więcej, niż środków

Badania preferencji komunikacyjnych wynikają głównie z nadmiaru potrzeb inwestycyjnych w stosunku do możliwych do zdobycia pieniędzy. - Środki chcemy wykorzystać optymalnie, a system komunikacji w mieście udoskonalić zgodnie z wolą częstochowian – powiedział prezydent Matyjaszczyk.

Już w sierpniu ubiegłego roku naczelnik Wydziału Funduszy Unijnych i Rozwoju Urzędu Miasta Częstochowy Piotr Grzybowski mówił nam, że choćby w przypadku sieci tramwajowej potrzeby są więklsze niż możliwości. - Chcemy w pierwszej kolejności przeprowadzić remont istniejącej sieci, bo co nam po nowych liniach, jeśli ta główna będzie w rozsypce. Ponadto od lat w centrum potrzebujemy dwu trójkątów manewrowych, bo obecnie każde zdarzenie skutkuje paraliżem całej sieci.

Dodatkowo trzeba wymieniać tramwaje na nowe. I te działania w zasadzie już wyczerpują pulę środków możliwych do pozyskania – wyliczył.

Wyniki badań wraz z ich analizą mają być znane pod koniec czerwca. Ankieta prowadzona jest równolegle z badaniami ruchu, a obydwa badania są elementem szerszych działań częstochowskiego urzędu, które mają doprowadzić do przygotowania kompleksowej strategii rozwoju miasta, której częścią są również miejski program rewitalizacji oraz plan mobilności miejskiej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PAS: Albo lepsza komunikacja zbiorowa, albo samochód

Komunikacja

PAS: Albo lepsza komunikacja zbiorowa, albo samochód

Redkcja 08 czerwca 2021

MPK Częstochowa odpytało pasażerów

Komunikacja

MPK Częstochowa odpytało pasażerów

Dominik Wójcik 06 maja 2015

Mława układa komunikację na nowo

Prawo & Finanse

Mława układa komunikację na nowo

Witold Urbanowicz 19 maja 2014

Szkoci nie porzucają samochodów

Komunikacja

Szkoci nie porzucają samochodów

Jakub Dybalski 08 stycznia 2014

Arriva wysoko oceniana, ale mieszkańcy Kujaw i tak wolą samochody

Prawo & Finanse

Zobacz również:

PAS: Albo lepsza komunikacja zbiorowa, albo samochód

Komunikacja

PAS: Albo lepsza komunikacja zbiorowa, albo samochód

Redkcja 08 czerwca 2021

MPK Częstochowa odpytało pasażerów

Komunikacja

MPK Częstochowa odpytało pasażerów

Dominik Wójcik 06 maja 2015

Mława układa komunikację na nowo

Prawo & Finanse

Mława układa komunikację na nowo

Witold Urbanowicz 19 maja 2014

Szkoci nie porzucają samochodów

Komunikacja

Szkoci nie porzucają samochodów

Jakub Dybalski 08 stycznia 2014

Arriva wysoko oceniana, ale mieszkańcy Kujaw i tak wolą samochody

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5