PKP SA podpisały umowy z firmą SKB SA na modernizacje dworców w Żaganiu i Chojnowie. Pasażerowie ze zmodernizowanego dworca w Chojnowie skorzystają na przełomie 2018 i 2019 r., natomiast Żagań zostanie udostępniony w I kwartale 2019 r.
Przedmiotem jednej z umów jest przebudowa zabytkowego dworca w Chojnowie w województwie dolnośląskim, leżącym przy linii 282 Miłkowice – Jasień. W zakres inwestycji wchodzi też zagospodarowanie terenu przy dworcu i niezbędna infrastruktura towarzysząca.
Inwestycja obejmie m.in. wymianę instalacji oraz stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie przyłączy, renowację elewacji oraz roboty dachowe. Projekt przebudowy nie przewiduje zmiany funkcji budynku. W obiekcie zostanie zachowana główna funkcja dworca w centralnym segmencie budynku – z toaletami oraz nowym Biurem Obsługi Klienta. W piwnicy przewidziano głównie pomieszczenia techniczne. Parter segmentu wschodniego został zaaranżowany na potrzeby gminy. Przewidziano umieszczenie na dworcu poczekalni autobusowej. Na I piętrze oraz na poddaszu została zachowana funkcja mieszkalna. Segment zachodni na parterze obejmuje pomieszczenia przeznaczone na funkcję dworcową. Na I piętrze zaprojektowano punkt przedszkolny z salkami zajęć i zespołami sanitarnymi. Natomiast na poddaszu dotąd nieużytkowym wydzielono przestrzenie przeznaczone na pomieszczenia techniczne.
Przedsięwzięcie o wartości 10 mln zł netto zostanie sfinansowane ze środków własnych PKP SA i budżetu państwa. Prace zrealizuje warszawska firma SKB SA. Termin zakończenia modernizacji to przełom IV kwartału 2018 r. i I kwartału 2019 r.
Przedmiotem drugiej z umów jest przebudowa zabytkowego dworca kolejowego Żagań. Obecny budynek, trzeci z kolei, został zbudowany w 1913 r. W zakres zamierzenia budowlanego wchodzi także zagospodarowanie terenu przy dworcu i niezbędna infrastruktura towarzyszącą.
Wizualizacja dworca w Żaganiu, mat. PKP SAProjekt zakłada m.in. wymianę instalacji oraz stolarki okiennej i drzwiowej, wykonanie przyłączy, renowację elewacji oraz roboty dachowe. Dzięki montażowi monitoringu, wzrośnie poziom bezpieczeństwa. W holu zlokalizowane będą biuro obsługi klienta oraz toalety. W środkowej części, dla zwiększenia komfortu pasażerów, zaprojektowano wydzieloną poczekalnię ciepłą wraz z wyjściem na wewnętrzne patio. W południowo-wschodniej części segmentu środkowego, dawnej restauracji, przewidziano strefę wielofunkcyjną przewidzianą na maksymalnie 98 osób z wejściem od zewnątrz budynku oraz połączoną z holem dworcowym. Parter segmentu południowo-wschodniego zostanie przeznaczony dla poradni rehabilitacyjnej. Segment północno-zachodni głównie przeznaczony będzie dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej. Pomieszczenia piętra segmentu południowo-wschodniego przeznaczono na potrzeby Straży Miejskiej. Kondygnacja I piętra segmentu północno-zachodniego podzielona jest między Zakład Gospodarki Mieszkaniowej oraz pomieszczenia Przewozów Regionalnych. Pomieszczenia II piętra segmentu południowo-wschodniego przeznaczono również dla Straży Miejskiej.
Inwestycja pochłonie ok. 17 mln zł netto, które zostaną sfinansowane ze środków własnych PKP SA i budżetu państwa. Prace również przeprowadzi firma SKB SA. Planowany termin zakończenia inwestycji to I kw. 2019 roku.