Trwają przygotowania do przebudowy dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej. PKP SA wybiera właśnie projektanta dla tej inwestycji. Zgodnie z założeniami układ dworca ma zostać przebudowany, a lokale komercyjne mają być przewidziane w możliwie maksymalnej powierzchni.
PKP SA przygotowują przebudowę dworca w Skarżysku-Kamiennej. Spółka prowadzi przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej. W skład inwestycji wchodzi realizacja dworca tymczasowego, budowa parkingu po drugiej stronie torów i zagospodarowanie terenu wokół dworca. Wykonawca będzie musiał też współpracować w kwestiach powiązanych z projektem modernizacji stacji kolejowej, w tym tunelu pod torami.
Stacja leży przy liniach kolejowych 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny i 25 Łódź Kaliska – Dębica. Dworzec obsługuje ok. 840 tys. podróżnych rocznie. Dwupiętrowy budynek powstał w ok. 1890 r. i został obudowany po pożarze ok. 1920 r. Na parterze obecnie znajdują się kasy biletowe z zapleczem, hol dworcowy z wyjściem na perony, toalety, lokale handlowo-usługowe, lokal gastronomiczny, pomieszczenia biurowe oraz izba pamięci kolejowej. Na piętrach natomiast zlokalizowane są pomieszczenia biurowe i lokale usługowe.
Ze względu na dużą powierzchnię dworca w stosunku do aktualnych potrzeb PKP SA przewiduje zmianę układu funcjonalno-przestrzennego obiektu wraz z kompleksową przebudową wnętrza i otoczenia obiektu. Na parterze dworca nadal będą mieściły się hol pasażerski, toalety, poczekalnia cicha, kasy biletowe i lokale komercyjne. Piętra zarezerwowano na funkcje biurowo-komercyjne i pomieszczenia spółki Przewozy Regionalne. Zgodnie z założeniami lokale komercyjne mają być rozplanowane w możliwie maksymalnej powierzchni. W sumie przestrzeń komercyjna zająć ma blisko 77% budynku, natomiast funkcja publiczna składa się na 12% przestrzeni.
fot. Travelarz, lic. CC-BY-SA 3.0 Wikimedia commonsMiejsca postojowe zaplanowana po drugiej stronie torów. Przewidziana jest likwidacja nieużytkowanych torów o numerach 40, 42, 44 i 46. Rozważane jest też wyburzenie budynków magazynowo-usługowych w celu zwiększenia powierzchni parkingowej.
W postępowaniu na projekty wpłynęło sześć ofert, opiewających na kwoty od ok. 613 tys. zł do ok. 873 tys. zł brutto. Jedynym kryterium jest cena. Najtańszą ofertę złożyła warszawska spółka Tremend. Dokumentacja powinna być gotowa w ciągu 34 tygodni od zawarcia umowy. Wykonawca będzie sprawować też nadzór autorski. Przewidywany termin rozpoczęcia robót budowlanych to III kwartał 2017 r., natomiast same prace potrwają co najmniej 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą.
Dworzec zostanie wyremontowany dzięki środkom z programu dla Polski Wschodniej. Równolegle toczą się prace przygotowawcze dla dworców
Białystok,
Czeremcha, Siemiatycze,
Olsztynek i Szczytno. Rozpoczyna się przebudowa
Olsztyna Zachodniego i trwa opracowywanie założeń do przebudowy
Olsztyna Głównego. Natomiast w Bielsku Podlaskim i Nidzicy powstaną dworce systemowe.