PKP SA ogłosiły przetarg na przebudowę zabytkowego dworca kolejowego Żagań z 1913 r. Inwestycja obejmuje także zagospodarowanie otoczenia dworca oraz zmianę przeznaczenia pomieszczeń wewnątrz budynku.
Przedmiotem przetargu jest przebudowa zabytkowego dworca kolejowego Żagań. Obecny budynek, trzeci z kolei, został zbudowany w 1913 r. W zakres zamierzenia budowlanego wchodzi także zagospodarowanie terenu przy dworcu i niezbędna infrastruktura towarzyszącą.
Obiekt posiada trzy kondygnacje nadziemne, nieużytkowane poddasze i jest częściowo podpiwniczony. Główny budynek dworca składa się z trzech segmentów. Segment północno-zachodni oraz południowowschodni wysokościowo dominuje nad środkową częścią obiektu. Obecnie dworzec mieści w przeważającej części lokale o funkcji komercyjnej oraz lokale mieszkalne na I i II kondygnacji. Obsługa pasażerów prowadzona jest w holu głównym.
Dworzec zostanie gruntownie przebudowany. W holu zlokalizowane będą biuro obsługi klienta oraz toalety. W środkowej części, dla zwiększenia komfortu pasażerów, zaprojektowano wydzieloną poczekalnię ciepłą wraz z wyjściem na wewnętrzne patio. W południowo-wschodniej części segmentu środkowego, dawnej restauracji, przewidziano strefę wielofunkcyjną przewidzianą na maksymalnie 98 osób z wejściem od zewnątrz budynku oraz połączoną z holem dworcowym. Parter segmentu południowo-wschodniego zostanie przeznaczony dla poradni rehabilitacyjnej. Segment północno-zachodni głównie przeznaczony będzie dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej. Pomieszczenia piętra segmentu południowo-wschodniego przeznaczono na potrzeby Straży Miejskiej. Kondygnacja I piętra segmentu północno-zachodniego podzielona jest między Zakład Gospodarki Mieszkaniowej oraz pomieszczenia Przewozów Regionalnych. Pomieszczenia II piętra segmentu południowo-wschodniego przeznaczono również dla Straży Miejskiej.
mat. PKP SA Projekt przewiduje przebudowę terenu placu przydworcowego polegającą na wymianie nawierzchni chodników i dróg wewnętrznych oraz uporządkowaniu terenów zielonych przy budynku. Od strony północno-zachodniej zaprojektowano przebudowę placu manewrowego. Przewidziano wymianę nawierzchni chodników oraz niwelację terenu umożliwiająca dostęp do pomieszczeń zlokalizowanych na parterze z poziomu terenu. Jedynie przy dawnym budynku poczty, który po przebudowie służyć będzie jako posterunek SOK zaprojektowano pochylnię i schody terenowe. Projekt przewiduje również zagospodarowanie przestrzeni patio zlokalizowanego w południowozachodniej części działki. Istniejące wykończenie nawierzchni z płytek wykonanych z kamionki ceramicznej w patio mają zostać odtworzone, a brakujące pola uzupełnione płytkami ręcznie wykonanymi na wzór istniejących.
Termin składania ofert mija 5 września. O wyborze decydują cena (90%) oraz termin realizacji (10%). Zamawiający wymaga, aby przedmiot zamówienia został zrealizowany w terminie od 55 tygodni do 58 tygodni.