Dzisiejszego wieczoru – po 3-4 latach utrudnień związanych z budową centralnego odcinka II linii metra – zostaną otwarte ulice Prosta, Świętokrzyska i Sokola. To pierwsze symptomy zwiastujące koniec budowy kolei podziemnej – zgodnie z kontraktem do końca dnia wykonawca powinien zgłosić gotowość inwestycji do odbiorów.
Dzisiaj wykonawca budowy centralnego odcinka II linii metra, firma AGP Metro, ma zgłosić gotowość do odbiorów elementów inwestycji. Na pierwszy ogień idą odtworzone ulice – Prosta, Świętokrzyska i Sokola. Jutro wieczorem zostanie otwarta natomiast Targowa.
Komisja zmian organizacji ruchu jest już zwołana na godz. 22:00. W jej skład wchodzą przedstawiciele ZDM-u, wykonawców poszczególnych odcinków (ulice przebudowywane zostały także na odcinkach, które nie były zajęte przez budowę metra), policji i ZTM-u. – Komisja sprawdzi prawidłowość oznakowania. Jeżeli wszystko będzie w porządku, ulice zostaną otwarte dla ruchu – mówi Tomasz Kunert z Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta. Od jutra wznowiony zostanie też ruch tramwajów na ul. Prostej – powróci tutaj linia nr 10. Prostą będą kursowały także autobusy linii 105, 109, 159 i 178, a ul. Świętokrzyską linie 178 i 518. Jak informuje miasto, przez następne kilkanaście dni wykonawca będzie likwidował czasowe organizacje ruchu na ulicach wokół dawnych placów budów, np. na ul. Królewskiej, Grzybowskiej. Natomiast jutro wieczorem (1 października) zbiera się komisja ws. Targowej i al. „Solidarności”. Odbudowaną Targową pojadą autobusy linii 120, 125, 135, 162, 166, 169, 170, 226, 509 i 517. Trochę później wrócą za to tramwaje na Targową i pl. Wileński – tramwajarze będą tutaj prowadzić prace do końca września.
mat. miastaUlice „nad metrem” zmieniły zupełnie swój charakter. Prosta na odcinku od ronda Daszyńskiego do ronda ONZ została poszerzona do dwóch jezdni. Natomiast Świętokrzyska została zwężona do dwóch pasów od ronda ONZ do Marszałkowskiej, a na wschód od Marszałkowskiej – do jednego pasa. Pojawiły się ścieżki rowerowe, wytyczono nowe przejścia przez jezdnię. Przebudowa ma przynieść nową jakość w centrum miasta – poprawę znaczną powinni odczuć piesi. Wcześniej i tak szerokie chodniki Świętokrzyskiej były zastawione przez parkujące samochody. Pojawiło się też wiele donic z drzewami (według urzędników nie wszędzie instalacje podziemne pozwalały na sadzenie w gruncie). Według społeczników budowę można było wykorzystać do większych przekształceń śródmieścia. Miasto paradoksalnie dopiero w zeszłym tygodniu pokazało wizualizację Świętokrzyskiej po przebudowie.
Budowa centralnego odcinka zaczęła się we wrześniu 2010 r., kiedy zamknięto zachodni odcinek Prostej – w miejscu stacji Rondo Daszyńskiego i szybu startowego dla tarcz drążących tunele. W czerwcu 2011 r. zamknięto dalszy odcinek Prostej oraz znaczną część Świętokrzyskiej. Natomiast w październiku 2011 r. z ruchu wyłączono Targową.
mat. miasta
Dzisiaj (30 września) mija zapisany w kontrakcie termin zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra– według pierwotnych założeń budowa miała się zakończyć jedenaście miesięcy temu. Strony zgodziły się jednak wydłużyć termin m.in. w związku z niezinwentaryzowanymi instalacjami podziemnymi, wymagającymi czasochłonnych przekładek oraz odkrywaniem niewybuchów z czasów II wojny światowej, wymagających wstrzymywania prac. Sporo do zrobienia wciąż pozostaje na
opóźnionej stacji C-13 Powiśle (Centrum Nauki Kopernik) i wydaje się wątpliwe, żeby wykonawca zdążył skończyć tam prace do końca dnia. Wiele wskazuje na to, że inwestor wykona ukłon w stronę budowniczych i odbiory rozpoczną się tutaj w ostatniej kolejności – czyli nawet za miesiąc.
W ciągu siedmiu dni Metro Warszawskie ustali wspólnie z wykonawcą harmonogram odbiorów. Spółka będzie miała następnie 30 dni na ich przeprowadzenie. Po odebraniu poszczególnych obiektów na teren budowy wejdą służby zewnętrzne (Straż Pożarna, Sanepid, Inspekcja Pracy). Jeśli nie będą miały one istotnych zastrzeżeń, Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wyda pozwolenie na użytkowanie. Jerzy Lejk, prezes Metra, na bazie doświadczeń z I linii przekonuje, że cały proces odbiorów może potrwać od 30 do 60 dni. Jak zapowiadają władze miasta, centralny odcinek II linii metra powinien zostać uruchomiony w tym roku. Według naszych informacji raczej nie jest możliwe, by nastąpiło to wcześniej niż pod koniec listopada.
mat. miasta