Zaawansowana procedura przetargowa na budowę nowej trasy, na którą Elbląg otrzymał niedawno dofinansowanie, pozwoli na zwiększenie roli transportu szynowego. Inwestycja w ciągu ul. 12 Lutego ma przede wszystkim skrócić czas przejazdu z północy na południe miasta. Do tego miasto potrzebuje jednak nowych tramwajów. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że miasto zweryfikowało przyszłe plany rozbudowy sieci o kolejne odcinki.
Całkiem niedawno poznaliśmy listę dziewięciu oferentów, którzy zainteresowani są budową torowiska w ul. 12-Lutego. Za najkorzystniejszą
uznano ofertę firmy ZUE. To kolejny etap rozbudowy systemu tramwajowego w Elblągu. Jak przekazuje Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Elblągu, nowy fragment nie spowoduje znaczących zmian w układzie komunikacyjnym miasta. – Pozwoli nam przede wszystkim skrócić czas przejazdu z północy na południe miasta. Zarząd Komunikacji Miejskiej aktualnie przygotowuje propozycje układu komunikacyjnego miasta z uwzględnieniem tramwaju w ul. 12 Lutego. Z pewnością planuje się zmiany w trasach niektórych linii autobusowych, szczególnie tych, których trasy przebiegają równolegle albo wręcz pokrywają się z trasami linii tramwajowych – wyjaśnia.
Będą nowe tramwaje Budowa nowego odcinka tramwajowego
otrzymała dofinansowanie od Urzędu Marszałkowskiego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. – Otrzymane pieniądze dotyczą jedynie budowy torowiska tramwajowego – mówi Urbaniak. Jak wskazuje, zakup nowego taboru wpisano z kolei do innego zadania. Miasto na ten cel również będzie się ubiegało o środki z Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. Nabór projektów w ramach tego działania będzie trwał do lipca 2017 r.
– Planujemy zakupić 2-3 nowe tramwaje oraz wyremontować budynek zajezdni, który jest w bardzo złym stanie technicznym – mówi Joanna Urbaniak. Szacunkowy koszt całkowity tego zadania określono na 11,63 mln zł. Miasto planuje pozyskać aż 85% dofinansowania na ten cel.
Co nie powstanie? Z szacunkowych danych ZKM w Elblągu wynika, że rocznie z komunikacji miejskiej korzysta w mieście ponad 15 mln pasażerów. Około 39% z nich wybiera tramwaj jako środek transportu. Z kolei udział tramwajów w ogólnej pracy przewozowej wynosi ok. 30%. Jak podaje rzecznik prasowy miasta, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Elbląga na lata 2013-2020 przewidywał wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu linii tramwajowych polegających na nadaniu tramwajom roli podstawowego środka transportu w śródmieściu i w relacji północ-południe. Analizując wyniki badań pasażerskich, widać, że miasto rzeczywiście w tym kierunku podąża.
– Temu właśnie celowi służyło wybudowanie nowych odcinków torowych w ulicach 12 Lutego i Armii Krajowej – podkreśla. – Inwestycja w ciągu ul. 12 Lutego będzie realizowana, jeśli zaś chodzi o ul. Armii Krajowej to na dzień dzisiejszy zrezygnowano z jej wykonania – dodaje. Przyczyną rezygnacji jest pozostawienie czynnego torowiska i sieci trakcyjnej w dolnym odcinku ul. Królewieckiej, które pierwotnie przewidywano do likwidacji. – Zachowane zostaną tak potrzebne obwody równoległe w układzie torowym. jak ul. Płk. Dąbka – ul. Browarna oraz ul. Królewiecka – ul. 1-go Maja – wylicza Urbaniak.
Miasto planowało również inwestycje w ciągu al. Odrodzenia oraz Fromborskiej i Królewieckiej. Niestety, tutaj również nie są pewne losy tych odcinków. – Do roku 2020 nie są one ujęte w planach i trudno dziś powiedzieć czy oraz kiedy będą one realizowane. Inwestycje te są niezwykle kosztowne i bez finansowego wsparcia zewnętrznego trudno będzie miastu je zrealizować – przyznaje rzecznik.
rys. Kerguelen, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons