Zarząd Województwa podjął decyzję o przyznaniu Elblągowi dofinansowania unijnego na rozbudowę torowiska w mieście. Wszystko zatem wskazuje, że miasto wzbogaci się o kolejny odcinek torowiska. Jego długość to ok. 0,9 km. Realizacja tego zadania ma pochłonąć 13,5 mln zł.
„Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 504, etap II – budowa torowiska i trakcji tramwajowej w ul. Gen. Grota Roweckiego i ul. 12 Lutego w Elblągu” to projekt, który otrzyma dofinansowanie unijne. Taką decyzję podjął Zarząd Województwa, potwierdzając przyznanie miastu dodatkowych środków.
Ponad kilometr nowych torówŚrodki mają pochodzić z Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wniosek o dofinansowanie budowy linii tramwajowej w tym konkursie złożył prezydent Elbląga – Witold Wróblewski. – To dedykowana naszemu regionowi pula pieniędzy na najważniejsze inwestycje w edukację, rewitalizację, infrastrukturę zdrowotną i komunikację – wyjaśniają urzędnicy.
Na budowę linii tramwajowej wzdłuż ulicy Grota Roweckiego i 12 Lutego Elbląg chce wydać 13,5 mln złotych. Większość tej kwoty ma pochodzić z funduszy unijnych. Kwota dofinansowania ma wynieść 9,3 mln zł. W ramach inwestycji powstanie dwutorowy odcinek o długości ok. 0,9 km.
Dziewięciu chętnychObecnie trwa procedura przetargowa. Swoje oferty złożyło dziewięć firm. Zamawiający oceniać jednak będzie je pod względem trzech kryteriów. 60% oceny przetargowej stanowi cena, zaś 30% to okres gwarancji. Termin wykonania inwestycji określono jedynie na 10%.
Najniższą cenowo ofertę złożyło ZUE, który zadeklarował, że wykona prace za 10,28 mln zł. Trakcja PRKiI zaproponowała, że zrealizuje inwestycję za 11,47 mln zł, Rajbud z Szymbarka – 10,77 mln zł, Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak z Krakowa – 10,47 mln zł, Spaw-Tor z Krakowa – 11,67 mln zł, Budimex – 12,9 mln zł, Tor-Kar-Sson z Warszawy – 11,06 mln zł, KZN Rail i PKP Energetyka – 11,47 mln zł i Balzola z Hiszpanii – 10,99 mln zł.
Wszyscy oferenci zagwarantowali 60-miesięczny okres gwarancji i zadeklarowali zakończenie inwestycji 30 września 2017 roku. Wszystko zatem wskazuje, że to zaoferowana cena zdecyduje o wyborze wykonawcy. Komisja przetargowa jest na etapie badania szczegółów ofert i wkrótce powinna wybrać zwycięzcę.
Perspektywiczny ElblągNowe torowisko ma spiąć dotychczasową sieć tramwajową przez ulice Gen. Grota Roweckiego i ul. 12-Lutego. Nowa trasa, która na pierwszym odcinku zlokalizowana jest w pasie rozdzielającym jezdnie ul. Gen. Grota Roweckiego, będzie kontynuacją wcześniej zrealizowanego projektu „Przebudowa drogi powiatowej – ul. Gen. Grota Roweckiego wraz z jej układem komunikacyjnym”. Perspektywicznie pomyślano w tym miejscu o wybudowaniu ślepo zakończonego fragmentu torów, które stanowić będą w tym miejscu przedłużenie tramwaju.
Następnie torowisko od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej przebiegać będzie w niedawno wybudowanym pasie rozdzielającym jezdnie ul. 12-Lutego. Inwestycja zakończy się wraz z połączeniem torowiska z istniejącą siecią biegnącą wzdłuż ulicy Królewieckiej.
Projekt, poza nowym torowiskiem długości 0,9 km, przewiduje również przebudowę przejść dla pieszych i innych elementów wyposażenia systemu drogowego, budowę sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych w ul. Gen. Grota Roweckiego, budowę nowych przystanków, ułożenie kabli do sterowania rozjazdem, ułożenie detektorów ruchu i wykonanie zieleni przydrożnej w formie trawników.
W tej chwili sieć tramwajowa składa się z 16 km długości (33,83 km toru pojedynczego) o rozstawie 1000 mm. Linie są przeważnie dwutorowe (82%) i prawie w całości wydzielone z jezdni. Więcej o tramwajowych planach Elbląga pisaliśmy też
tutaj.