Elbląg otrzymał właśnie dofinansowanie unijne dla nowych tramwajów, modernizacji zajezdni tramwajowej oraz budowy węzła przesiadkowego. Przy okazji miasto pokazało pierwsze wizualizacje pierwszych w Polsce częściowo niskopodłogowych tramwajów, które dostarczy w ciągu 24 miesięcy poznański Modertrans.
– Kolejna dobra wiadomość dla miasta: składaliśmy wniosek na dofinansowanie ze środków unijnych naszego dużego zadania polegającego na modernizacji zajezdni, budowie węzła przesiadkowego przy dworcu i zakupie trzech nowych tramwajów. Udało się i otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości ponad 9,776 mln zł. Koszt całego naszego projektu to ponad 14 mln zł – pochwalił się Witold Wróblewski, prezydent Elbląga. Środki będą pochodzić z regionalnego programu operacyjnego dla województwa warmińsko-mazurskiego.
Miasto już w czerwcu
podpisało umowę z Modertransem na dostawy trzech nowych tramwajów. – Dobrze się złożyło, bo jesteśmy już po przetargu i mamy warunkową umowę z wykonawcą na produkcję trzech nowych tramwajów. W tym miesiącu powinniśmy już podpisywać umowę z zarządem województwa na dofinansowanie zadania. To kolejny krok w rozwój trakcji tramwajowej i nisko emisyjny transport w naszym mieście – zaznaczył prezydent. To właśnie od momentu przyznania dofinansowania biegnie termin 24 miesięcy na realizację zamówienia. – Będziemy wszystko robić, żeby te tramwaje pojawiły się na torach dużo szybciej – zapewnił wiceprezydent Janusz Nowak.
Do Elbląga trafią jednoczłonowe, częściowo niskopodłogowe tramwaje z serii Moderus Beta MF 09 AC. – Nowe wagony długości 14,3 metra zastępować będą stare tramwaje typu 805 Na. Innowacją nowych pojazdów jest niska podłoga w środkowej części w wielkości 40% powierzchni wewnętrznej wagonu. Cieszy nas także, że w ramach zadania zmodernizowana zostanie zajezdnia, powstaną nowe pomieszczenia konserwacyjno-naprawcze i myjnia wagonów - zaznaczył Andrzej Sawicki, dyrektor Tramwajów Elbląskich. Więcej o zamówieniu pisaliśmy
tutaj.
mat. UM Elbląg
Elbląg jest pierwszym miastem w Polsce, które zamawia jednoczłonowe tramwaje, które będą częściowo niskopodłogowe. – Dłuższe tramwaje przegubowe w większości nie byłyby tak wykorzystane. Zamawiane przez nas tramwaje są bardziej racjonalne, jeżeli chodzi o zakup i koszty zakupu i utrzymania – mówi Wróblewski. W ślady Elbląga idą też Tramwaje Śląskie. Tamtejszy przetarg na 10 takich wagonów, w tym dwóch dwukierunkowych, duże szanse ma również wygrać Modertrans. Z powodzeniem takie tramwaje są eksploatowane za granicą, np. w Czechach.
Dofinansowanie obejmuje również
przebudowę elbląskiej zajezdni. – Zostanie wybudowana dwunawowa hala – w jednej będą pomieszczenia konserwacyjno-naprawcze wagonów, a w drugiej myjnia – mówi Andrzej Sawicki, dyrektor Tramwajów Elbląskich. Pieniądze trafią także modernizację infrastruktury
w ramach węzła przesiadkowego przy dworcu. Przebudowane zostaną dwa perony tramwajowe przy Grunwaldzkiej, przewidziano też montaż trzech tablic informacji pasażerskiej i trzech biletomatów, parking park&ride, montaż stojaków rowerowych i oświetlenia na pętli autobusowej na pl. Dworcowym.