Partnerzy serwisu:
Mobilność

Elektrowóz w służbie koniom. Testy na trasie do Morskiego Oka

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

13 i 14 października w Tatrach przetestowano prototypowy wóz ze wspomaganiem elektrycznym, który ma rozwiązać problem przemęczonych koni, ciągnących turystów w drodze do Morskiego Oka. Jak informuje Tatrzański Park Narodowy, testy wypadły w 100 proc. pomyślnie. Z kolei przedstawiciele Stowarzyszenia Przewoźników do Morskiego Oka wskazali na pewne niedoróbki, które muszą zostać poprawione, by wóz był bezpieczny dla koni i pasażerów.

Elektrowóz, nazywany także wozem hybrydowym, co jest o tyle zasadne, że to pojazd o napędzie konno–elektrycznym, to efekt rozstrzygniętego w lutym przetargu, w którym TPN zamówił prototyp takiego urządzenia w poznańskiej firmie Activ Electronik. To efekt powtarzających się co jakiś czas burz wywoływanych w mediach przy okazji śmierci koni, które wożą turystów na trasie między Palenicą Białczańską a Morskim Okiem, a także efekt kompromisu między woźnicami, dla których wożenie ludzi to praca, a ekologami, którzy uważają, że konie są zamęczane na śmierć. Kosztem elektrowozów mają się podzielić fiakrzy i TPN.

Wóz z zewnątrz niewiele różni się od tych tradycyjnych. Działa podobnie jak… elektryczne rowery, których 100 od przyszłego roku będzie jeździło po Warszawie w ramach Veturilo. Pojazd automatycznie będzie rozpoznawał nachylenie terenu i wtedy włączał wspomaganie elektryczne uzależnione od tego jak jest stromo. Jedną z obaw ekologów było, że fiakrzy w ogóle nie będą włączać wspomagania elektrycznego. – Myślę, że te wątpliwości rozwialiśmy. System jest autonomiczny, będzie włączał się sam i będzie niezależny od kierującego pojazdem. Na tym nam zależało – mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Testy z pełnym obciążeniem (13 pasażerów plus woźnica) przeprowadzono 13 października w Bukowinie Tatrzańskiej i dzień później na trasie do Morskiego Oka. W Bukowinie konie ciągnęły wozy nawet na kilkunastoprocentowych nachyleniach, czyli znacznie większych niż te na drodze nad tatrzański staw. TPN podsumował testy na swoim profilu facebookowym, informując, że napęd sprawdził się w 100 proc., ale zapowiadając, że testy będą kontynuowane tak, by sprawdzić pojazd w każdych warunkach atmosferycznych. Z kolei Stowarzyszenie Przewoźników do Morskiego Oka przyznało, że wóz ma jeszcze szereg niedoróbek, które wymagają dopracowania, ale też było zadowolone z testów.

TPN zaznacza, że dopiero gdy opracowany prototyp będzie całkowicie spełniał wymagania, zostanie kupiony przez Parki i fiakrów. Jego koszt szacuje się na ok. 200 tys. zł. Zgodnie ze specyfikacją przetargową został zbudowany tak, by akumulatory nie stanowiły zagrożenia dla parku, np. w postaci wycieków. Jeśli w wozie dojdzie do awarii, strażnicy zostaną o tym automatycznie zawiadomieni.

Pomysłem ekologów na rozwiązanie problemu koni znad Morskiego Oka, było zastąpienie ich elektrycznymi wózkami, podobnymi do meleksów. To wywołało jednak duży sprzeciw nie tylko stowarzyszenia woźniców, ale też hodowców koni, bo skutkowałoby w praktyce likwidacją hodowli 300 koni.

Więcej zdjęć z testów w serwisie koniemorskieoko.pl
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 06 września 2023

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Morskie Oko. Spłonął wóz hybrydowy odciążający konie

Mobilność

Transport nad Morskie Oko. Czy w ogóle potrzebny?

Komunikacja

Transport nad Morskie Oko. Czy w ogóle potrzebny?

Dominik Wójcik 30 listopada 2014

Zobacz również:

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 06 września 2023

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Morskie Oko. Spłonął wóz hybrydowy odciążający konie

Mobilność

Transport nad Morskie Oko. Czy w ogóle potrzebny?

Komunikacja

Transport nad Morskie Oko. Czy w ogóle potrzebny?

Dominik Wójcik 30 listopada 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5